اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 151
...
ح-
نتيجه
1.
اگر گوش و چشم مىتواند ابزار شناخت ما باشد، پس احتمال بازتاب حقيقت، آنگونه كه
هست، توسط اين اعضا و جوارح انسان وجود دارد. به عبارت ديگر، مشاهده و تجربه كه
امروزه بهمنزله يكى از روشهاى شناخت و معرفت، مورد تأكيد روانشناسان و
جامعهشناسان و بهطوركلى دانشمندان تجربهگرا قرار گرفته، به تأييد آموزههاى
دينى اسلام نيز رسيده است.
2.
با عنايت به معرفى و به رسميت شناختن معرفت عقلى، و همچنين معرفت قلبى و شهودى در
آموزههاى دينى، بهخوبى روشن است كه برخلاف ديدگاه تجربيون مبنى بر اينكه هرچه
درستىاش با مشاهده و تجربه به اثبات رسيده، علم و داراى اعتبار است، يافتههاى
عقلى كه با برهان عقلى به دست مىآيد و نيز مشاهدات قلبى و شهودى، از اهميت و
اعتبار بسيارى برخوردار است و از معرفت حسى و تجربى ارزشمندتر و كارآمدتر بهشمار
مىآيند. براى مثال، در رواياتْ بدترين بيمارى، مرض قلب دانسته شده است.[1]
بديهى است معرفى بيمارى قلب به مثابه بدترين بيمارى، نشانه اهميت معرفتهاى قلبى
در مقابل معرفتهاى تجربى و عقلى است.
3.
روشن است كه ناديده گرفتن توانمندى قلب در ادراكات شهودى، در حقيقت محروم كردن
خويش از بخش وسيعى از معارف است؛ همانگونه كه اگر ادراكات حس و تجربه و عقل را
بىاعتبار بدانيم، شبيه همين محروميت را در بُعد ديگرى براى خود رقم زدهايم.
[1]. ر. ك: بحار الانوار: ج
67 ص 60 ح 41. امام على( ع):
ان من البلاء الفاقة و اشد من الفاقة مرض البدن و اشد من مرض البدن
مرض القلب.
اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 151