اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 123
د- ويژگىهاى معرفت فطرى
استاد
مطهرى، خودآگاهى فطرى را واقعى و غيراكتسابى مىداند و معتقد است آيه شريفه
ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ به همين نكته اشاره كرده، و موجود
ناخودآگاه با انشاء خلق دوم توسط خداوند، خودآگاه شده است.[1]
اينكه
آدمى آن را فراموش مىكند و بايد اين شناخت را به او يادآورى كرد، شاهدى براى
آموختنى نبودن اين معرفت بهشمار مىآيد. بنابراين غفلت و فراموشى، آفت خودآگاهى
فطرى، و تذكر و تنبّهْ راه رفع آن است. علامه جعفرى فراموشكارى انسان را بلاى
فراگير بشر، و «تذكر» را عامل جلوگيرى از غفلت از معارف فطرى مىداند. وى مىگويد:
«بهجرئت مىتوان گفت بشر بيش از آنكه قربانى جهالتش باشد، قربانى فراموشكارى خويش
است كه از اهميت ندادن به حقايق ناشى مىگردد».[2]
وى در ادامه، غفلت و نيز تذكر را كه در آياتى از قرآن به آن تصريح شده، نشانه فطرى
بودن حقايق سازنده انسانى، و تذكر را عامل رهايى از غفلت و فراموشى مىداند.[3]
نگارنده
بر اين باور است برخى آيات كه متضمن پرسش از بشر است، درواقع هشدار و تذكر به
انسان است تا او را به معارف فطرى خويش توجه دهد و او را وادار كند به نداى
درونىاش درباره شناخت خود و شناخت خدا گوش كند. آياتى چون: أَ وَ
لَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ[4] و
أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ
مِنْ شَيْءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ
حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ[5] از
اين آياتاند.
اطلاق
آيه فوق، در عبارت
«وما
خلق الله من شىء»
شامل
خودِ فرد نيز مىشود؛ ازاينرو خدا براساس اين آيه از انسان مىخواهد به خود نيز
بينديشد و در خودآگاهى
[5]. اعراف: 185:« آيا در ملكوت
آسمانها و زمين و در هرچه خدا آفريده فكر و نظر نكردند و در اينكه اجل و مرگ
آنها بسا باشد كه به آنان بسيار نزديك شده باشد؟ پس به چه حديثى بعد از اين[
كتاب مبارك آسمانى] ايمان خواهند آورد؟».
اسم الکتاب : رفتار اخلاقى انسان با خود المؤلف : سبحانىنيا، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 123