اسم الکتاب : درآمدى بر تفسير جامع روايى المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 125
ظاهرِ آن، كسانى هستند كه [آيات] قرآن در باره آنها نازل شده است و
باطنِ آن، كسانى هستند كه مانند آنها عمل كردهاند، و آنچه در باره آن كسان نازل
شده، در باره اينان نيز جارى است.
ظاهرش
همان تنزيل آن است، و باطنش، تأويل آن، كه چيزهايى از آن قبلًا تحقّق يافته است و چيزهايى
از آن، هنوز تحقّق نيافته است. مانند خورشيد و ماه حركت مىكند (/ قرآن با جريان
خورشيد و ماه، جريان دارد). هر گاه تأويل چيزى از آن فرا رسد، براى مردگان، چنان
خواهد بود كه براى زندگان است.
خداوند
فرموده است: «و تأويلش را جز خدا و ريشهداران در دانش، كسى نمىداند»
.
ما آن را مىدانيم.
گفتنى
است كه هر چند تبيين برخى از لايههاى باطنى قرآن از باب «جَرْىْ و تطبيق» است، با
اين حال، از آن جا كه بخشى از روايات تفسيرى، به تبيين معانى باطنى قرآن اختصاص
دارد، مانند آنچه مرحوم كلينى در تفسير «حم\* وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ\*
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ...»[3]
گزارش كرده- كه مقصود از «حم»، «محمّد صلى الله عليه و آله»، و