هر
كس بپندارد كه چيزى خداوند را دگرگون مىكند، او را با ويژگى آفريده توصيف كرده
است. هيچ چيزى خداوند را تحريك و بىقرار نمىكند كه دگرگونش سازد.
اين
بيان، اشاره به آن است كه آشنايى با مبادى عقلى و مبانى اعتقادى اسلام، مقدّمه
ديگر تدبّر در قرآن است، و مفسّر بايد اين مقدّمه را نيز تحصيل كرده باشد.
و
استدلالِ امام على عليه السلام[3] براى اثبات اين موضوع كه حدّ
اقلّ حمل، شش ماه است، به آيه «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ
أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ»[4] و
آيه «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً»،[5]
اشاره به آن است كه احاطه به آيات قرآن نيز براى مفسّر، ضرورى است.
همچنين
هنگامى كه شخصى يهودى از امام على عليه السلام پرسيد كه
«وَجْهُ رَبِّكَ؛[6] روى پروردگارت» كجاست؟ امام
عليه السلام به ابن عباس دستور داد كه