اسم الکتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 320
باطل، از پيش رو و از پشت سر آن، به سويش نمىآيد. وحى [نامهاى]
است از حكيمى ستوده».
پيام
روشن «همتايىِ اهل بيت با قرآن» در حديث ثقلين، عصمت اهل بيت عليهم السلام است؛
زيرا:
اوّلًا
فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله در باره تمسّك به اهل بيت در كنار قرآن، به
معناى وجوب اطاعت از آنان است و اگر اهل بيت مانند قرآن از خطا مصون نباشند، وجوب
فرمانبرى از آنان غير قابل توجيه است.
امام
على عليه السلام در تبيين اين برهان و در باره وجوب اطاعت از اولى الأمر
(اختيارداران) مىفرمايد:
إنَّما
أمَرَ بِطاعَةِ أولى الأمرِ[1] لأنَّهُم مَعصومونَ
مُطَهَّرونَ، لا يَأمرونَ بِمَعصِيَةٍ.[2]
به
فرمانبرى از اولى الأمر دستور داده شده است، به اين جهت كه آنان [از گناه و خطا]
مبرّايند و پاكاند و به گناه، دستور نمىدهند.
ثانياً
عدم مصونيت اهل بيت از خطا، پيوستگى آنان با قرآن را مخدوش مىسازد، در حالى كه
حديث ثقلين، با صراحت، پيوستگى و جداناپذيرى قرآن و اهل بيت را اعلام نموده است.
شيخ مفيد قدس سره در اين باره مىگويد:
و
ذلك موجب لعصمتهم من الآثام و مانع من تعلّق السهو بهم و النسيان؛ إذ لو وقع منهم
عصيان أو سهو فى الأحكام لفارقوا به القرآن فيما ضمّنه البرهان.[3]
اين،
موجب پاكى آنان از گناه و مانع از دچار شدن آنها به غفلت و فراموشى است؛ زيرا اگر
از آنان نافرمانى سر بزند و يا در احكام، سهو كنند، از قرآن، در چيزى كه برهان، آن
را اثبات كرده است (عصمت)، جدا شدهاند.
[1]. اشاره است به آيه« أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ
أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»( نساء:
آيه 59).