اسم الکتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث المؤلف : فقيهى، على نقى الجزء : 1 صفحة : 35
به دليل منشأ بودن آن براى امر ديگرى اصل باشد، ولى از اين جهت كه
نتيجه، چيز ديگرى است، هدف به حساب آيد و از آنرو كه خود، فرعى است و از اصلى
سرچشمه مىگيرد، فرع فعاليت تربيتى يا روش، خوانده شود. براى مثال، معرفت خدا، به
دليل سببيّت براى هدف تقوا، اصل است؛ زيرا بندگى خدا و در صراط او بودن و مصون
ماندن از انحراف و طغيان، از آب حيات معرفت، سرچشمه مىگيرد.
تقوا،
آن چيزى است كه از چشمه معرفت خدا مىجوشد ....
با
اين حال، معرفت خداوند، خود، يك هدف تربيتى است و بلكه نخستين هدف تربيتى در
ارتباط با خدا محسوب مىشود كه متربّى، در سايه فراهم آوردن مقدّمات، مىتواند به
اين هدف، دست يابد.
پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله، معرفت ربوبى را از اهداف نظام تعليم و تربيت صحيح
برمىشمرد و آموزش و تحقّق آن را مأموريت اصلى رسولان و مربّيان مبعوث شده از
ناحيه خداوند مىداند:
...
و بعث إليهم الرّسل ... ليعقل العباد عن ربّهم ما جهلوه فيعرفوه بربوبيّته ...[2]
خداوند،
پيامبران را به سوى مردم فرستاد ... تا از طريق آنان، بندگان، نسبت به پروردگارشان
بينديشند و به ربوبيّت او معرفت پيدا كنند.
تقوا
هم كه از اصل معرفت، نشئت مىگيرد، خود، اصل و منشأ براى همه فعاليتهاى كمالى، از
قبيل: فعاليتهاى عبادى، اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى و ...
است.
امام
صادق عليه السّلام اصل بودن تقوا را چنين بيان مىفرمايد:
...
فالتّقوى للطّاعات كالماء للأشجار ... و كلّ عبادة غير مؤسّسة على التّقوى فهو
هباء منثور. قال اللّه عز و جلّ: أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ
عَلى تَقْوى مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ