اسم الکتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث المؤلف : فقيهى، على نقى الجزء : 1 صفحة : 300
روانشناسان نيست، توجّه به آسيبهاى ارزشى و معنوى است. فردى كه به
انحراف و نابههنجارىهاى جنسى روى مىآورد، خود را در مسير گمراهى قرار داده و از
مسير اخلاق و انسانيت- كه فطرت الهى او خواهان آن است-، بازداشته مىشود. در
حقيقت، رستگارى و سعادت فرد، با روى آوردن به ناهنجارىهاى جنسى، به خطر مىافتد.
بنابراين، از ديدگاه اسلامى، هرنوع تمايل رفتار جنسى كه زيان به بار آورد، فرد را
به نحوى بيمار كند، بهداشت روانى او را به خطر بيندازد، با معيارهاى اخلاقى متعارض
گردد و به شخصيت و منش ارزشى او آسيب رساند و با ضوابط اجتماعى و احكام الهى مطابق
نباشد، در اين صورت است كه خواهناخواه براى رشد و تعالى فرد، مانع است و
نابههنجار تلقّى مىشود.
بايد
توجّه داشت كه بسيارى از رفتارهاى نابههنجار جنسى، زيانهاى فراوانى براى فرد به
بار مىآورند و چنين نيست كه فقط يكى از زيانهاى جسمى و روانى را ايجاد كنند.
ازاينرو، در برخى از احاديث، در تحليل حرمت بعضى از اين نابههنجارىها (مانند
لواط) علاوه بر زيانهاى اجتماعى، عاطفى و روانى بين مردان و زنان و قطع نسل، به
«فساد زياد» آن اشاره مىكند و مىفرمايد:
رواج
انحراف جنسى لواط، زيانهاى بسيار زيادى در ابعاد مختلف معنوى و روانى، به بار
مىآورد.
از
جمله زيانهاى اين انحراف جنسى- كه در صدر اين روايت، به آن توجّه داده شده،- آن
است كه اين عملكرد مردان، باعث بىتوجّهى آنان به زنان است و فشار روانى- عاطفى و
انواع اختلالات روانى، به دنبال دارد. امام رضا عليه السّلام نيز پيامد آسيبهاى
انحراف جنسى را ابتلاى فرد، به اختلالات روانى و جسمى كه زندگى دنيوى را نيز خراب
مىكنند و تدبير انسانى را به تباهى مىكشاند، مىداند.[2]
همجنسگرايى مردان و زنان، باعث آن است كه افراد، به نابهسامانى در تدبير عقلانى
[1]. وسائل الشيعة، ج 20، ص
333 و 350؛ بحار الأنوار، ج 10، ص 181؛ الإحتجاج، ج 2، ص 93.
[2]. ر. ك: عيون أخبار الرضا
عليه السّلام، ج 1، ص 107؛ بحار الأنوار، ج 6، ص 103؛ علل الشرائع، ج 1، ص 252.
اسم الکتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث المؤلف : فقيهى، على نقى الجزء : 1 صفحة : 300