اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 507
متأخّران از فقها مىگويند: خبر، يا متواتر است و يا واحد، و خبر
واحد به اعتبار اختلاف احوال رُوات آن به چهار قسم مشهور، تقسيم مىشود: صحيح،
حسن، موثّق و ضعيف.[1] و بقيّه اقسام خبر به اين
چهار قسم بر مىگردند.[2]
روايت صحيح،
آن خبرى است كه سلسله سند آن به معصوم (ع) متّصل مىشود و تمام راويان آن تا
معصوم، امامى عادل اند كه توثيق و مدح شده باشند.[3]
البتّه تعريف
ديگرى هم براى صحيح شده است و آن روايتى است كه طريق آن، طعن ندارد، هرچند مرسله
يا مقطوعه بوده باشد، مانند: مرسلات ابنابىعمير، صفوانبن يحيى، بزنطى و ....
خبر حسن، آن
خبرى است كه سلسله سند آن به معصوم (ع) متّصل مىشود و تمام راويان آن، امامى
باشند؛ ولى بعضى از آنان توثيق داشته باشند و برخى از آنان توثيق نداشته باشند.[4]
خبر موثّق،
آن خبرى است كه راويان آن، متّصل و توثيق شدهاند؛ ولى مذهب تمام راويان يا برخى
از آنان مخالف مذهب اماميه است (مانند:[5]
اهلسنّت، يا كيسانيه، زيديه، فطحيه و واقفيه) بوده باشند.[6]
به اين خبر
موثّق، قوى نيز گفته مىشود، و گاهى مراد از قوى، روايتى است كه راويان آن
امامىاند؛ ولى برخى از آنان مدح و ذم ندارند.[7]
خبر ضعيف، آن
روايتى است كه شروط آن اقسام سهگانه خبر را نداشته باشد، مثل اين كه تمام راويان
حديث و يا بعضى از آنان، فاسق يا مجهولالحال باشند.[8]
[1]. ذكرى الشيعة، ج 1، ص 48؛ التنقيح الرائع، ج 1، ص 8؛ طريق استنباط
الأحكام، ص 10؛ منتقى الجمان، ج 1، ص 4.
[2]. الدراية فى علم مصطلح الحديث، شهيد ثانى، ص 19.
[3]. ذكرى الشيعة، ج 1، ص 48؛ المهذّب البارع، ج 1، ص 66؛ الدراية فى علم
مصطلح الحديث، ص 19.