اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 195
ثانياً: منظور اخباريان از علم، اعمّ است از علمى كه مطابق با واقع
بوده باشد و احتمال خلاف در آن نرود، و علم عادى كه نفس به آن اطمينان پيدا
مىكند. اين اطمينان، گاهى از سخنان اطفال نيز به انضمام قرائن، حاصل مىشود. ولى
منظور مجتهدان در ظنّ، ظن به خود حكم است نه مناط حكم، و مرادشان از علم، آن علمى
است كه مطابق با واقع بوده باشد. پس در اين صورت، نزاع لفظى است و محلّ اختلاف، در
نامگذارى است.
و اگر چنانچه
مناط و مدارك فتواى مجتهدان خارج از كتاب و سنّت بوده باشد، در اين صورت ديگر نزاع
لفظى نيست و اشكالات اخباريان بر مجتهدان وارد است.[1]