«معوذتين» مؤيد نظر ما مىباشد. البته بايد احتمال بازگشت ابن مسعود از نظر خود را در خاطر حفظ كرد. ظاهرا شك درباره سورههاى «فلق» و «ناس» تا زمان امام صادق- ع- ادامه داشته است.
از صابر- مولاى بسام- روايت شده است كه گفت: حضرت صادق- عليه السلام- امامت نماز مغرب را بر عهده گرفت و ما به وى اقتدا كرديم و در ركعات نماز معوذتين را خواند و بعد از نماز فرمود: اين دو سوره از قرآن مىباشند[1] همچنين از امام درباره «معوذتين» سؤال مىشود كه آيا از قرآن هستند؟ و امام پاسخ مىدهد: بلى از قرآن هستند. سؤالكننده مىگويد: اين دو سوره در مصحف و قرائت ابن مسعود موجود نمىباشند. امام مىفرمايد: ابن مسعود خطا كرده است- يا دروغ گفته است- و اين دو از قرآن هستند[2] ...
و يا: از ابو بكر حضرمى منقول است كه: به امام باقر- ع- عرض كردم ابن مسعود «معوذتين» را از مصاحف پاك مىكرد. حضرت فرمود: پدرم مىفرمود: ابن مسعود اين كار را خودسرانه انجام مىداد. و اين دو سوره از قرآن مىباشند.[3]
سوره حمد در مصحف ابن مسعود نيست
ظاهرا ابن مسعود علاوه بر معوذتين، سوره «حمد» را نيز در مصحف خود ننوشته بود.
ابى بن كعب هم حمد را در مصحف خود نياورده بود[4] رازى از ابن مسعود: انكار معوذتين و حمد را نقل مىكند[5] ابن حزم اين نسبت را منكر مىشود و قضيه قرائت عاصم از ابن مسعود را دليل بر ادعاى خود قرار مىدهد[6].
درباره ننوشتن حمد در مصحف ابن مسعود چنين توجيه كردهاند كه: چون اين سوره
[1] الكافى، ج 3، ص 317. الوسائل، ج 4، ص 786 به نقل از: الكافى.
[2] طب الائمة ابن بسطام، ص 114. الوسائل، ج 4، ص 786 به نقل از: طب الائمة.
[3] تفسير قمى، ج 2، ص 450. وسائل ج 4، ص 787 به نقل از: قمى.
[4] البحر الزخار، ج 2، ص 249. جواهر الاخبار و الآثار( در حاشيه البحر الزخار) الجامع لاحكام القرآن، ج 20، ص 251. فهرست ابن نديم، ص 29. الاتقان، ج 1، ص 64. محاضرات الادباء، ج 2، جزء 4، ص 434.
[5] جواهر الاخبار و الآثار در حاشيه بحر زخار، ج 2، ص 249.