در بيان خود: «... هنگامى كه قائم ما قيام كند كتاب خداوند را چنان كه شايسته آن است قرائت خواهد كرد. و مصحف على- ع- را ظاهر خواهد كرد ...» به اين نكته اشاره كند كه افهام عمومى از درك معناى درست آيات قاصر است و آنچه را كه آنان تفسير و تأويل آيات مىدانند، صلاحيت تأويل و تفسير آيات را ندارد. كما آن كه از معرفت نازله با آيات بىخبر مىباشند و با رسول خدا- ص- زندگى نكردهاند و آيات را از او فرا نگرفتهاند. قبلا سخن عكرمه را در اين زمينه نقل كرديم كه: «اگر جن و انس جمع شوند و بخواهند قرآن را طبق نزول آيات مرتب كنند نخواهند توانست[1]».
به اضافه آن كه تغييرات ادعايى مستند به برخى اخبار آحاد است و تضمينى بر درستى اين اخبار نمىباشد. لذا ناچار، ملتزم به اجماع امت شده و آنچه را كه مقبول همگان است و صحت آن قطعى تلقّى شده است مىپذيريم.
شيخ مفيد (ره) در سخن زير به اين مطلب اشاره دارد: به اين دليل ما را از قرائت بر طبق بعضى از اخبار كه با مصحف فعلى اختلاف دارد منع كردهاند كه اين اخبار به صورت آحاد نقل شده است و چه بسيار كه فرد واحد در منقولات خودش دچار خطا شده است[2].
6- شخصى در مقام استدلال بر مطلبى- غير از مطلب ما- مىگويد: «... اگر درست باشد. كسى آيات قرآن را به مترادف و يا غير مترادف آن تبديل كند، قرآن بودن قرآن از ميان مىرود. در حالى كه كلام خداوند است، و اعجاز جاويدان، مخدوش مىگردد و سخن خداوند تحقق پيدا نمىكند كه: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ ...[3] 7- از سفيان بن سمط مروى است كه: از امام صادق- ع- خواستار تنزيل قرآن شدم؟ امام فرمود: آنچنان بخوانيد كه به شما آموختهاند[4]. ائمه- عليهم السلام- مردم را از ادخال تفاسير و تأويلات، در قرائات خود منع مىكردند.
[4] الكافى، ج 2، ص 461. وسائل، ج 4، ص 821. كتاب الصلاة مصباح الفقيه، ص 275. التمهيد فى علوم القرآن، ج 1، ص 289 و البحر الزخار، ج 2، ص 247. در حاشيه كتاب مىگويد: اين روايت در: انتصار هم نقل شده است.