اسم الکتاب : حكمت نامه حضرت عبد العظيم الحسنى المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 9
انسان كامل، ضرورى است. به سخن ديگر، هم دانش مربوط به عقايد، «حكمت» است، هم دانش مربوط به اخلاق، و هم دانش مربوط به اعمال. از اين روست كه قرآن كريم، پس از ارائه رهنمودهاى گوناگون در عرصههاى اعتقادى و اخلاقى و عملى، همه آنها را حكمت مىنامد و مىفرمايد:
بى گمان، [خدا] بر مؤمنان در برانگيختن فرستادهاى از ميان خود ايشان، منّت نهاده است، كه آياتش را برايشان مىخواند و آنها را پاكيزه مىگرداند و به ايشان، كتاب و حكمت مىآموزد، هر چند پيش از آن، در گمراهىِ آشكارى بودند.
2. حكمت عملى
حكمت عملى، برنامه عملىِ رسيدن به مرتبه انسان كامل است. از نگاه قرآن و احاديث، هم دانش و هم عملى كه مقدّمه تكامل انسان اند، «حكمت» ناميده مىشوند، با اين تفاوت كه دانش، پلّه نخست تكامل، و عمل، پلّه دوم آن است.
احاديثى كه حكمت را به فرمانبرى از خداوند متعال، مدارا با مردم، دورى از گناهان، و اجتناب از نيرنگْ تفسير كردهاند، به اين نوع از حكمت، اشاره دارند.[3]