632. امام على عليه السّلام: جَمَرهها بدين سبب با سنگ زده مىشوند كه چون جبرئيل عليه السّلام، محلهاى عبادت را به ابراهيم عليه السّلام نشان داد، ابليس بر او نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به ايشان فرمان داد كه او را برانَد. ايشان هم شيطان را با هفت سنگ، راند. او كنار جَمَره اوّل، زيرِ زمين پنهان شد و كنار جَمَره دوم، سربرآورد. با هفت سنگ ديگر، او را راند. در جاى دوم به زيرِ زمين رفت و از محلّ جَمَره سوم، آشكار شد. با هفت سنگ، او را زد و او در همانجا به زيرِ زمين رفت.
633. امام صادق عليه السّلام: علّت رَمْى جمرهها آن است كه نزديك آن محل، شيطان بر ابراهيم عليه السّلام نمايان شد. جبرئيل عليه السّلام به او دستور داد كه با هفت سنگريزه، شيطان را بزند و با هر سنگ، تكبير بگويد. او هم چنان كرد و سنّت، بر اين جارى شد.
634. المستدرك على الصحيحين- به نقل از ابن عبّاس-: جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر خدا آمد و او را بُرد تا عبادتگاهها را نشانش دهد. كوه ثبير، شكافته شد و وارد مِنا گشت و جَمَرهها را نشانش داد. سپس مشعر و آنگاه عرفات را. شيطان، كنار جَمَره بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نمايان شد. ايشان، با هفت سنگ او را راند، تا اين كه پنهان شد و از كنار جمره دوم، سربرآورد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با هفت سنگ او را زد، تا اين كه ناپديد شد، سپس در آخرين جمره، آشكار شد. هفت سنگ بر او زد، تا اين كه پنهان گشت.[2]
[1]. رَمْى جَمَره، از واجبات حجّ است و در روز قربانى كردن، تنها رَمْى جَمَره عَقَبه واجب است و در روزهاى يازدهم و دوازدهم از ايّام تشريق، همه رَمْى جَمَرههاى سهگانه، واجب مىشود.
[2]. اين روايت، در صورت صحّت سند، با روايات قبلى معارض نيست؛ زيرا ممكن است اين امر براى پيامبر خدا نيز تكرار شده باشد.
اسم الکتاب : حج و عمره در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 425