اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى الجزء : 1 صفحة : 321
379. مبانى نقد متن الحديث عند الفريقين
، قاسم عباس الكعبى، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، مدرسه علميه امام خمينى رحمه الله، استاد راهنما: دكتر ناصر رفيعى، استاد مشاور: حجة الاسلام محمّد كاظم رحمان ستايش، 1383، 196 ص.
بررسى معيارها و قواعد شرعى و عقلى در ارزشگذارى و نقد حديث، از نظر صحّت و سقم با چشمپوشى از نوع حديث، هدف از نگارش اين پاياننامه است. سعى نگارنده، بر ذكر معيارها و مبانىاى است كه در نظر شيعه و سنّى مورد اتفاق باشد. به همين دليل، محور بحث را قرآن مجيد قرار داده، و هر روايتى كه مخالف قرآن بوده ذكر ننموده، تا امكان جمع بيشتر فراهم باشد. معيار وى در نقل روايات نيز متواترات و موارد اجمالى بين فريقين بوده است.
نكات مورد توجّه در اين تحقيق، شرح و تفصيل بعضى از مبانى آن است، مخصوصاً در مسئله عرض حديث بر قرآن است، و اشاره به بعضى از مبانى است كه كمتر در جايى ذكر شده، مثل بررسى مباحث لغوى حديث و ذكر نكات بلاغى آن، و ذكر مصاديق و شاهد مثال براى هر يك از اين بحثها.
سازماندهى اين تحقيق در دو باب صورت گرفته، كه هريك شامل فصلهايى مىشود:
باب اوّل- كه نقش مقدمه را دارد- از دو فصل تشكيل يافته است. معناى نقد، اسباب و انواع و روشهاى نقد با اشاره به تاريخ و اختلاف نظرها، نقد محتوا نزد صحابه و نقد محتوا نزد اهل بيت، موضوع بحث باب اوّل است.
باب دوم نيز كه شش فصل دارد، شامل قواعدى است از قبيل عرضه حديث بر قرآن از نظر مبنا و مصاديق، عرضه حديث بر قرآن از نظر مبنا و مصاديق، عرضه حديث بر روايات، تاريخ، عقل و علم قطعى.
در پايان، احاديثى را كه با كلام معصوم تغاير دارند در سه مبحث آورده است.
380. مبانى و اصول تربيت اجتماعى در «نهج البلاغه»
، حسن شرف الدين، كارشناسى ارشد تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامى اراك، استاد راهنما:
استخراج اصول تربيت اجتماعى از نهج البلاغه، بيان ارتباط تربيت اجتماعى از ديدگاه امام على عليه السلام با مكاتب معاصر، از مباحثى است كه نگارنده در تحقيق خود بدان پرداخته است.
اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى الجزء : 1 صفحة : 321