responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 203

اين رساله، شمه‌اى از مناقب بى‌شمار آن حضرت، و قطره‌اى از درياى بى‌كران فضايلش، از روايات موثق و احاديث متواتر و آيات قرآن مجيد است. روش نگارنده در بررسى و تحقيق در باره جايگاه و منزلت حضرت از ديدگاه اهل سنّت، يك روش تاريخى است. از آن‌جا كه جريان‌هاى مربوط به زندگى آن حضرت، در روايات و احاديث، واضح و با صراحت بيشتر بيان شده است، در بخش اوّل، ابتدا به كتب روايى و منابع دسته اوّل مراجعه نموده و احاديثى را كه به طور مستقيم و غيرمستقيم مربوط به حضرت زهرا عليها السلام مى‌شده جمع‌آورى كرده و سپس، آنها را با رعايتِ ترتيب مراحل مختلف زندگى آن حضرت، دسته‌بندى و فصول و مباحث تحقيق را بر اساس آن تنظيم كرده است.

در مرحله بعد، احاديث را، جداگانه، معنا كرده و توضيحات لازم را داده و در ضمن آن، به كتب شيعه نيز مراجعه نموده تا نظرات و اقوال را مقايسه و موارد تشابه و اختلافات آن را بررسى نمايد. وى، در مواردى كه ضرورت احساس كرده، با توجّه به سند تاريخى محكم، نقدى بر نظرات داده است.

در مرحله سوم، با مراجعه به آيات قرآن، آن سرى از آياتى كه در شأن و منزلت حضرت زهرا عليها السلام بود فيش‌بردارى كرده، سپس به كتب تفسيرى بزرگان اهل تسنّن مراجعه، مطالب آنها را جمع‌آورى نموده و از مجموع نظرات و اقوال آنها، نظر نهايى و ثابتى اخذ كرده و در جايى كه با اقوال و نظراتى كه نيازمندِ نقد و ارزيابى بود رو به رو شده، سعى كرده از كتب تفسيرى اهل تسنّن استفاده نمايد و در موارد خيلى اندك، به كتب تفسيرى شيعه نيز مراجعه كرده است.

239. جايگاه و نقش اهل بيت عليهم السلام در «صحيفه سجاديه»

، نسرين جمالپور مطلق، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، استاد راهنما: دكتر محمّد على مهدوى‌راد، استاد مشاور: دكتر سيّد محمّد باقر حجتى، 1382، 306 ص.

ابعاد شخصيت امامان عليهم السلام، جايگاه و نقش آنان از ديد صحيفه سجاديه چگونه است؟ امام سجاد عليه السلام با چه هدفى به انشاى دعا پرداخته است؟ محتواى صحيفه چه پيوندى با جريان‌هاى حاكم داشته است؟ پاسخ اينها و بعضى پرسش‌هاى ديگر در باب امامت، تشكيل دهنده مطالب اين رساله است.

اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 203
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست