responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 163

ارزيابى اسانيد روايات تفسيرى امام باقر عليه السلام، از ابتداى قرآن تاپايان سوره بقره، هدف اصلى نگارنده در اين تحقيق است.

اين رساله، در دو جلد فراهم آمده كه جلد اوّل، داراى سه بخش و جلد دوم داراى دو بخش است، كه هر بخش نيز داراى فصل‌هايى است.

بخش اوّل، به بررسى شخصيت امام محمّد باقر عليه السلام پرداخته، و چهار فصل با اين عناوين دارد: زندگانى امام باقر عليه السلام، اوضاع سياسى عصر امام باقر عليه السلام، مقام علمى امام باقر عليه السلام و جايگاه تفسيرى امام باقر عليه السلام.

بخش دوم، مربوط به تعاريف و اصطلاحات است. اصطلاحات كلّى، انواع اصلى حديث، اصطلاحات مربوط به سند و متن حديث، اصطلاحات مربوط به مدح روات و اصطلاحات مربوط به ذمّ روات را در اين بخش توضيح داده است.

البته در فصل چهارم از بخش اوّل مشخص نموده كه امام عليه السلام با دست خود كتاب تفسيرى ننوشته‌اند و يا اگر نوشته‌اند، هيچ‌گونه خبر و اثرى از آن به دست ما نرسيده است. همچنين، اشاره كرده كه دو تفسير ابوالجارود و جابر بن يزيد جعفى به امام منسوب هستند.

وى، براى رسيدن به هدف اوّل خود نيز يك بخش اختصاص داده، كه در سه فصل، به ترتيب روايات مربوط به علوم قرآنى، سوره حمد و سوره بقره جمع‌آورى شده و در مجموع، تعداد 366 روايت و 504 سند، با مراجعه به منابع و متون معتبر شيعه و سنّى استخراج و احصا گرديده و به نگارش در آمده است. اين روايات، در فصل اوّل علوم قرآنى، در جلد دوم، به ترتيب موضوعاتِ شانزده گانه پشت سر هم قرار گرفته‌اند، و در فصل دوم و سوم، سوره‌هاى حمد و بقره به ترتيب آيات مرتب گرديده‌اند.

همچنين، از حاصل مطالعات به عمل آمده خود در بخش‌هاى اوّل و چهارم، سه بخش مفصّل ديگر نيز اختصاص داده، كه در بخش‌هاى دوم و سوم- كه به منزله مقدمه و پيش‌نياز براى ورود به بخش چهارم و پنجم هستند- به بيان تعاريف و اصطلاحات زيادى كه در رساله و بالاخص بخش پايانى آن به كار رفته است، و نيز به بررسى رجال و راويان احاديث مندرج در بخش چهارم پرداخته است.

در بخش نهايى رساله- كه بر اساس مطالعات و تحقيقات به عمل آمده، به ارزيابى سندهاى روايات و نيز تعيين نوع هر يك از آنها و نهايتاً، تعيين ميزان و درجه اعتبار آنها پرداخته- بر همين اساس، از مجموع 504 سند ارائه شده، تعداد 24 سند از نوع صحيح،

اسم الکتاب : چكيده پايان نامه هاى حديثى المؤلف : هوشمند، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 163
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست