responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 780

ديگر مناسبتِ اين هفته، فرا رسيدنِ سالگرد شهادت مرحوم مغفور، سيد مظلوم نوّاب صفوى و بعضى از يارانِ اوست. من آنها را از نزديك ديده بودم و مى‌شناختم.

مرحوم نوّاب صفوى در دوران حاكميتِ شديدِ طاغوت به آذربايجان آمده بود و با حيوانى كه اجاره كرده بود، روستاهاى آذربايجان را مى‌گشت و با خوانينِ آن منطقه صحبت مى‌كرد تا آنها را عليه شاه بسيج كند.

او در اين مسافرت، مشكلات فراوانى داشت.

از جمله آن كه ايشان زبان آذرى را بلد نبود.

مردمِ آنجا هم زبانِ ايشان را نمى‌فهميدند.

بنا بر اين به دشوارى مى‌توانست با مردمِ آنجا ارتباط برقرار كند.

مرحوم نوّاب صفوى در ابتداى قيامش با كسروى مقابله كرد. در آن هنگام، همه در مورد كسروى ناراحت بودند و مى‌گفتند:

كسروى به مقدساتِ ما فحش مى‌دهد و از طرفِ دولت نيز حمايت و تأييد مى‌شود.

همه مردم از اهانت‌هاى كسروى به مقدساتْ متأثر بودند و رنج مى‌بردند اما كسى به فكر يافتنِ راهى براى مشكلْ نيفتاده بود؛ ولى نوّاب به فكر افتاد و كسروى را خاموش كرد.

مرحوم نوّاب صفوى و دوستانِ ديگرش مخلصانه به قصدِ خدمت، قيام كردند و جانشان را در اين راه فدا نمودند. قيامِ آنها مقدمه انقلاب‌هاى بعدى شد. ان‌شاءالله خدايشان بيامرزاد و با محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله محشور كند.

مناسبت ديگرِ هفته، فرا رسيدن سالگرد روز مبعث است. به همين مناسبت، من در خطبه دوم، مطالبى در باره حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله خدمتتان عرض مى‌كنم.

خداوند متعال در باره رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد:

«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولًا مِنْ انْفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»[1]

[خدا بر مؤمنان انعام فرمود، آنگاه كه از خودشان به ميانِ خودشان پيامبرى مبعوث كرد تا آياتش را بخواند و پاكشان سازد و كتاب و حكمتشان بياموزد.]

برخى از آياتِ قرآن و روايات معصومين عليهم السلام در باره نعمت‌هاى پروردگار بحث مى‌كنند. اما قرآن شريف جز در مورد بعثت رسول الله صلى الله عليه و آله در هيچ مورد ديگرى، با لحنِ امتنان صحبت نمى‌كند. اين كه خداى سبحان تنها در مورد اين نعمت، با لحن امتنان صحبت مى‌كند، نشان دهنده بزرگى و اهميتِ اين نعمت از نظر خداوند است.

قرآن شريف مى‌فرمايد: خداوند بر مؤمنين منت گذاشت كه از ميانِ خودشان پيامبرى براى آنها مبعوث كرد تا آيات خدا را براى آنها بخواند و آنها را تهذيب نفس و تزكيه اخلاق نمايد.

در مورد مبعث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بايد از چند جهت بحث نماييم. اول در باره شرايط اجتماعىِ عصر بعثت و شرايط محيط زندگى و خانواده پيامبر صلى الله عليه و آله. با دانستن اين نكات، مى‌فهميم كه چه شرايطى موجب شد كه خداوند خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله را بفرستد تا بِنايى را كه با دستِ انبياى پيشين بنيانگذارى شده بود، به وسيله اين بزرگوار كامل نمايد.

جهتِ دوم كه بايد در باره آن بحث كنيم، خصوصيات فردىِ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است.

پيامبر صلى الله عليه و آله چگونه انسانى بود؟ از چه جهاتى مانند ساير انسان‌ها بود و از چه جهاتى با آنها تفاوت داشت؟

قرآن شريف خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد:


[1]- سوره آل عمران( 3)، آيه 164.

اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 780
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست