responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 527

سپس در مرحله پايين‌تر، امامت نيز مطرح مى‌شود. البته مى‌دانم كه اين توهّم براى افرادى مانند شما پيش نمى‌آيد.

مى‌دانيد كه شيعيان پاكستان بسيار به ائمه عليهم السلام علاقه‌مندند و حاضر هستند كه در راه امامان معصوم عليهم السلام، در راه امام حسين عليه السلام و در راه امام زمان عليه السلام همه گونه فداكارى را انجام دهند و خون و جانشان را در راه آنها از دست بدهند.

خلاصه اين كه شيعيان پاكستان نسبت به ائمه معصومين عليهم السلام تولّى و تبرّىِ بسيار زيادى دارند. يكى از برادران پاكستانى كه مرد بسيار خوبى هم هست، در قم به ديدن من آمد. او بسيار ناراحت بود؛ مى‌گفت: از يكى از آقايان پرسيده‌ام: اصول دين چند تاست؟ ايشان گفته‌اند: اصول دين، سه تاست: توحيد، نبوت و معاد.

بَعد، برادرِ پاكستانى از آن آقا پرسيده بود:

پس امامت چيست؟ آيا امامت جزو اصول دينِ ما نيست؟ آن آقا گفته بود: خير. امامت از اصول مذهب ماست، اما از اصول دين نيست.

برادر پاكستانى از شنيدن اين جواب بسيار ناراحت شده بود. با ناراحتى نزد من آمده بود و مى‌گفت: آن آقا كه اين جواب را داد، خودش مسلمان است؟ مسلمان كه چنين حرفى را نمى‌زند. پس چرا آن آقا چنين حرفى را بر زبان آورد؟

من به آن برادر پاكستانى گفتم: ما مسئله ولايت و امامت را از مسئله نبوت جدا نمى‌كنيم. حتى در مجموعه‌هاى روايى مانند اصول كافى، همه مباحث مربوط به نبوت و رسالت و امامت، در يك فصل يعنى در فصل «الحجة» مطرح مى‌شود.

يعنى ما حتى در كتاب‌هايمان نيز هنگام بحث از نبوت و امامت، اين دو موضوع را جدا از هم نمى‌دانيم كه بخواهيم در دو فصلِ جداگانه از آنها بحث كنيم. با وجود اين، ما مى‌گوييم: اصول دينِ تنها عبارت از توحيد، و نبوت و معاد است. اعتقاد به ولايت، جزو دين نيست؛ بلكه جزو اصول مذهبِ شيعه است.

علت اين كه مى‌گوييم امامت جزو اصول دين نيست، بلكه جزو اصول مذهب است، اين است كه: ما شيعيان در اعتقاد به توحيد و نبوت و معاد، با ديگر مذاهب اسلامى اشتراك نظر داريم؛ اما از ميان مذاهب مختلف اسلامى، تنها شيعه اين قدر براى امامت، اهميت و ارزش قائل است و بر آن تأكيد مى‌كند، ولى ديگران چنين اهميتى براى امامت قائل نيستند.

به همين دليل گفته مى‌شود كه امامت جزو اصول دين نيست، بلكه جزو اصول مذهب تشيع است.

برخى از مذاهب اسلامى، پذيرفته‌اند كه شخصى به نام «مهدى»، امام زمانِ ماست.

او ظهور خواهد كرد و عدالت را براى بشريت به ارمغان مى‌آورد؛ اما اين مذاهب اسلامى، هيچ آشنايى و شناختى نسبت به امام زمان عليه السلام ندارند.

اما ما شيعيان معتقديم كه امام عصرِ ما، حضرت بقية الله (صلوات نمازگزاران‌) است و ما همگى در زير پرچم رهبرىِ ايشان هستيم. ما معتقديم كه حضرت ولى عصر (عج) اكنون زنده است و واسطه بين ما و خداوند است.

ما نام حضرت ولى عصر (عج)، پدر و مادرِ ايشان را هم مى‌دانيم. آنها را مى‌شناسيم.

ما مى‌دانيم كه زادگاه حضرت ولى عصر (عج) در كجا واقع شده و وظيفه و رسالتِ ما چيست.

ما شيعيان اعتقاد آگاهانه به حضرت ولى عصر (عج) را از واجبات اسلامى مى‌دانيم.

ما نسبت به حضرت ولى عصر عليه السلام علاقه داريم. هنگامى كه نام ايشان ذكر مى‌شود، صلوات مى‌فرستيم و قيام مى‌كنيم. به زيارت زادگاه ايشان مى‌رويم. در سالروز ميلاد ايشان،

اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 527
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست