responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 474

پيامبر صلى الله عليه و آله دوخته‌ايم، حاصل تلاش‌هاى حوزه‌هاى علميه است.

همچنين در طول تاريخْ حملات عقيدتى و غير عقيدتىِ فراوانى عليه مكتب اسلام صورت گرفته است. هر گاه خطرى پيش مى‌آمد و اسلام را تهديد مى‌كرد، همواره حوزه‌هاى علميه در خط اولِ دفاع از اسلام ايستاده بودند.

در طول تاريخ، حوزه‌هاى علميه با شيوه‌هاى علمى، منطقى و گاه اجتماعى، دفاعِ بسيار فراوانى از اسلام عزيز نموده‌اند؛ بخصوص در اين صد ساله اخير كه همه ما نامِ بسيارى از پاسدارانِ حوزه‌اىِ اسلام در اين دوره را شنيده‌ايم.

در قرن اخير، حوزه‌هاى علميه بارها در دفاع از اسلام، قيام نموده است. من براى شما به طور گذرا اشاره‌اى به نهضت‌هاى اسلامى قرن اخير مى‌كنم.

سيد جمال الدين اسدآبادى مجاهد مشهور جهان اسلام در دفاع از اسلام و دعوت به وحدت اسلامى قيام كرد. قيام ايشان، گام بسيار بزرگى در جهت حركت به سوى وحدت اسلامى بود.

حادثه ديگرى كه در اين قرن پيش آمد، پيدايش فرقه بابيت و بهائيت بود. بابيت و بهائيت، بلاى بزرگى بود. حوزه‌هاى علميه در برابر اين تهاجم بيگانگان، مقاومت و دفاعِ بسيار فراوانى نمودند.

حادثه ديگر قرن حاضر، پيدايش فرقه وهابيت بود. وهابى‌ها در همه جا به آثار اسلامى حمله كردند. مكه و مدينه را به آن صورت انداختند. حتى به راحتى تا كربلا هم پيش آمدند. كربلا را آتش زدند و آنجا را غارت كردند. اما بالاخره وهابى‌ها در نجف شكست خوردند.

در زمان ناصر الدين شاه، استعمار انگليس قرارداد رِژى را با ايران منعقد كرد.

متن قرارداد، امتياز انحصارىِ انگليس براى خريد و فروش تنباكو در ايران بود.

انگليسى‌ها به بهانه نظارت بر اجراى مفاد اين قرارداد، در تمام شهرهاى ايران نمايندگى درست كردند. بازارهاى ايران را تحت كنترلِ خود گرفتند. به طور مستقيم و غير مستقيم شروع به استخدام افراد مسلح كردند و ...

در حقيقت، قرارداد رژى بهانه‌اى براى نابودىِ كامل استقلال و حاكميت ملى ايران بود. مرحوم ميرزاى شيرازى بزرگ، از حوزه علميه سامرّا در برابر اين قرارداد ننگين قد عَلَم كرد و شروع به مبارزه با آن نمود.

سرانجامْ ميرزاى شيرازى رحمه الله با كمك ساير حوزه‌هاى علميه و مبارزات علماى ايران، ناصر الدين شاه را مجبور به الغاى قرارداد خائنانه رژى كرد. اين نهضت بزرگ در تاريخ ايران، «نهضت تنباكو» ناميده مى‌شود.

در زمان ميرزاى دوم شيرازى، انگليسى‌ها تصميم گرفتند يكى از مأموران انگليسىِ خود را فرماندار كل عراق كنند. اين كار در حقيقت به معناى اعلام رسمىِ الحاق عراق به مستعمرات انگليسى و تسلط آشكارِ يك كارفرما بر مسلمانان عراق بود.

اين توطئه انگلستان نيز به بركت مبارزات حوزه‌هاى علميه عراق به رهبرى ميرزاى دوم شيرازى رحمه الله به شكست انجاميد.

تاريخ كشورهاى اسلامى سرشار از مبارزات حوزه‌هاى علميه در دفاع از اسلام و استقلالِ اين كشورها است.

يكى ديگر از دستاوردهاى حوزه‌هاى علميه در دفاع از اسلام، انقلاب شكوهمند اسلامى ايران است. امروز من و شما در زير سايه اين نعمتِ بزرگ زندگى مى‌كنيم.

هر قدر كه تلاش كنيم، باز هم نمى‌توانيم اهميت اين انقلاب را درك كنيم. ما در برابر انقلاب، مانند كسى هستيم كه در دامان كوهى ايستاده و نمى‌تواند عظمت آن را درك كند،

اسم الکتاب : همپاى انقلاب المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 474
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست