برود و از آنجا محرم شود و اگر نمىتواند همانجا محرم شود و احتياط واجب آن است كه هر قدر مىتواند به طرف خارج از حرم برگردد و از آنجا محرم شود.
مسأله 213) اگر زن حايض به علّت ندانستن مسأله عقيده داشت كه نبايد در ميقات محرم شود و احرام نبست حكمش همان است كه در مسأله قبل گفته شد.
مسأله 214) اگر كسى عمداً و بى آن كه عذرى داشته باشد بدون احرام از ميقات عبور كند، گرچه به اقتضاى اطلاق روايت صحيحه حلبى بعيد نيست بتواند حجّ انجام دهد و اعاده حجّ لازم نباشد؛ ولى احتياط آن است كه هر اندازه مىتواند به سوى ميقات برگردد و از آنجا محرم شود. و اگر نمىتواند از همان جايى كه هست محرم شود و حجّ بجا بياورد و سال آينده هم حجّ را اعاده نمايد.
مسأله 215) در مواردى كه شخص بايد مجدّداً به ميقات برگردد و از آنجا محرم شود، گرانى كرايه وسيله نقليّه عذر نيست؛ مگر اين كه كرايه به قدرى گران باشد كه پرداخت آن موجب حَرَج باشد.
مسأله 216) كسى كه در يكى از ميقاتها محرم شده لزومى ندارد كه حتماً به سمت مكّه حركت كند بلكه مىتواند بر خلاف جهت مكّه برود و پس از چند روز به مكّه برود، مثلًا كسى كه در مسجد شجره محرم شده مىتواند به مدينه برگردد و سپس از همان راه يا راه