با ماشين كوتاه كنند و سپس آن را بتراشند، حتّى اگر تراشيدن بلا فاصله پس از كوتاه كردن موها با ماشين باشد. و اگر كسى از روى علم وعمد اين كار را انجام دهد بايد كفّاره بدهد و كفّاره كوتاه كردن تمام موى سر بدون ضرورت بنابر اقوى يك گوسفند است.
مسأله 936) جايز نيست حاجى پس از آن كه مقدارى از موى سر خود را تراشيد، بقيّه آن را با ماشين كوتاه كند.
مسأله 937) براى محرمى كه هنوز حلق يا تقصير نكرده جايز نيست به عنوان حلق يا تقصير سر ديگرى را بتراشد يا موى او را بچيند و اكتفا كردن به حلق يا تقصيرى كه توسّط چنين كسى انجام شود محلّ اشكال است ولى محرم مىتواند ناخن ديگرى را به عنوان تقصير بگيرد.
مسأله 938) كسى كه به علّت شكستگى سر و مانند آن تراشيدن موى سر برايش ضرر دارد اگر اميد داشته باشد كه چنانچه حلق را تا پايان ايّام تشريق به تأخير بيندازد بهبود مىيابد و مىتواند تمام سر را بتراشد بايد حلق را تا آخر ايّام تشريق به تأخير بيندازد و اگر چنين اميدى نداشته باشد يا به تأخير بيندازد و بهبود نيابد، بنابر احتياط هر قدر از موى سر را كه مىتواند بتراشد و تقصير هم بكند.
مسأله 939) اگر حاجى بداند كه در اثر تراشيدن موى سر با تيغ، خون از سرش مىريزد چنانچه ماشين تهزنى در اختيار داشته باشد كه