حضرت واگذار شده؟ يا معانى در قالب بيان و الفاظ نازل گشته و حضرت را هيچگونه دخالتى در آنها نبوده است؟ و در هر صورت آيا قرآن فقط يك بار آن هم تدريجاً در طول مدت نبوت بر حضرت نازل گشته يا بيش از يك نوبت؟ دوبار يا بيشتر؟
در هر دو بخش سخنان زيادى گفته شده است، تا جايى كه برخى از انديشمندان «اعجاز بيانى» را از وجوه اعجاز قرآن بر شمردهاند، بلكه آن را از اعظم وجوه اعجاز دانسته و كوشيدهاند تا دليل اقامه نمايند كه اينگونه سخن گفتن، بالاتر از توان و قدرت بشرى است.
در بحث دوم نيز كار بدين روال بوده و دانشمندانى مانند صدوق، مفيد، ابن شهرآشوب، زمخشرى، محمدبن اسحاق، شعبى، فخر رازى، طبرسى، جلال الدين سيوطى، مجلسى و ديگران از گروههاى مختلف اسلامى بحثهاى مفصلى در اين باره داشتهاند؛ احاديث زيادى هم از طرق مختلف سنى و شيعى در اين باره وارد شده است و بحث، ابعاد گوناگون عقلى، نقلى، حديثى و قرآنى پيدا كرده است.
ريشه و اساس اين سخن، مسلمات تاريخ اسلام و صراحت آيات شريفه قرآن است. از طرفى ما به طور حتم و يقين مىدانيم كه قرآن مجيد به تدريج و به طور پراكنده در طول مدت 20 يا 23 سال در مناسبتهاى گوناگون و پيشامدهاى مختلف بر پيغمبر اسلام نازل گشته است و اين قولى است كه جملگى برآنند و افزون بر واقعيت