responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 89

مربوط به وضو نيست؛ بلكه مربوط به غايتى است كه برايش وضو مى‌گيريم؟

پاسخ: وضو خودش مستحب است و ثواب هم دارد.

[357] سؤال 230: وضوى تجديدى تا چند بار مستحب است؟

پاسخ: وضوى تجديدى تا چهار مرتبه، بلكه بالاتر و بيشتر هم مستحب است و اشكال ندارد، مگر به حدّى برسد كه لعب و بازى حساب شود.

[358] سؤال 231: آيا در وسعت وقت، وضو گرفتن به دو صورت ترتيبى و ارتماسى جايز است؟ كداميك افضل از ديگرى است؟

پاسخ: هر دو جايز است؛ ولى وضوى ترتيبى افضل است.

[359] سؤال 232: از طرفى گفته مى‌شود كه اسراف صحيح نيست و از طرف ديگر گفته شده كه مستحب است وضو را پر آب و شاداب بگيريم. جمع اين دو چگونه است؟

پاسخ: در اسراف و در اسباغ وضو، صدق عرفى ميزان است و ملازمه‌اى با يكديگر ندارند.

[360] سؤال 233: امروزه در بسيارى از خانه‌ها توالت و حمام در يك مكان مشترك ساخته مى‌شود. آيا وضو گرفتن در آن كراهت دارد؟

پاسخ: در صورت امكان، بهتر است در جايى وضو بگيريد كه آب وضو در توالت ريخته نشود.

شك در وضو

[361] سؤال 234: مى‌دانيم كه شخص كثير الشك نبايد به شك خود اعتنا كند. آيا اين مطلب فقط مربوط به نماز است يا در غسل و تيمّم و وضو هم بايد رعايت شود؟

پاسخ: حكم عدم اعتناى كثير الشك به شك خود، اختصاص به نماز ندارد؛ بلكه در وضو و غسل و تيمّم هم جارى است.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 89
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست