responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 83

كردن وضو يا غسل به جا مى‌آورد و بعد از انجام دادن آن متوجه مى‌شود كه اشتباه مى‌كرده و آب ضررى براى او نداشته است. آيا وضو يا غسل مجدّد لازم است يا همان را كه انجام داده، كافى است؟

پاسخ: اگر توانسته باشد قصد قربت كند، صحيح است.

[336] سؤال 209: اگر كسى احتمال بسيار كمى بدهد كه آب برايش ضرر داشته باشد يا اصلًا اين احتمال را هم ندهد و وضو بگيرد و بعد از آن بفهمد كه آب، ضرر زيادى براى او داشته است، آيا وضويش درست است يا نه؟

پاسخ: اگر ضرر به اندازه‌اى زياد بوده كه در واقع، حرام و مبغوض شارع بوده، در اين صورت احتياطاً باطل است، والّا صحيح است.

وضوى جبيره‌اى و وضوى بيماران‌

[337] سؤال 210: آيا تفاوتى بين وضوى جبيره‌اى كسى كه با اختيار خودش بر بدنش جراحت وارد كرده، با كسى كه بدون اختيار بر او جراحت وارد شده، وجود دارد؟

پاسخ: ميان اين دو صورت، تفاوتى نيست.

[338] سؤال 211: كسى كه يك دستش شكسته و تمام دست او را از بالاى آرنج گچ گرفته‌اند و فقط مقدارى از انگشتان او بيرون از گچ است، وظيفه‌اش وضوى جبيره‌اى است يا تيمّم؟

پاسخ: وظيفه‌اش وضوى جبيره‌اى است.

[339] سؤال 212: كسى كه دستش از مچ تا نوك انگشتان به جهت جراحت يا سوختگى به طور كامل پانسمان شده است، براى مسح نمودن يا تيمّم كردن چه بايد بكند؟

پاسخ: اگر وضوى جبيره گرفته، مسح را با همان رطوبت پانسمان كه از وضوى جبيره است، انجام دهد و اگر وظيفه‌اش تيمّم است، با همان دست پانسمان شده، اعمال تيمّم را انجام دهد.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 83
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست