پاسخ: رمى جمرات از روى پُل مانع ندارد و مجزى است؛ ولى بايد از رسيدن سنگها و اصابت آنها به جمرات، اطمينان حاصل كند.
[2074] سؤال 238: جمرات از شكل سابق آن خارج شده و تغيير كرده و به صورت ديوارى با طول و عرض زيادتر نسبت به قبل درآمده است. آيا رمى جمرات فعلى مجزى است؟
پاسخ: رمى كلّ ديوار مجزى است. البته در جمره عقبه اگر بخشى از ديوار، خارج از منى واقع شده باشد، بايد قسمتى از آن رمى شود كه در داخل منى واقع شده است.
[2075] سؤال 239: شخصى در بعد از ظهر عيد قربان كه جمره عقبه خلوت است، خودش مىتواند رمى كند؛ ولى ديگر نمىتواند قربانى را در روز عيد انجام دهد. آيا براى اين كه بتواند قربانى را در روز عيد انجام دهد، جايز است براى رمى جمره، در صبح روز عيد نايب بگيرد؟ اگر چندين سال در صبح روز عيد نايب گرفته باشد، حكمش چيست؟
پاسخ: بايد خودش در عصر روز عيد رمى كند و اگر با توانايى از رمى در عصر، در صبح نايب گرفته باشد، عمل نايب باطل است و بايد خودش آن رمىها را قضا كند و اگر نمىتواند، نايب بگيرد.
[2076] سؤال 240: پرستار مريضى كه به همراه مريض خود، شبانه به منى مىرود، آيا مىتواند مانند مريض، در همان شب دهم ذى الحجّه (شب عيد قربان) رمى را انجام دهد؟
پاسخ: اگر پرستار مريض، زن باشد، چون براى زنها حتى در حال اختيار هم رمى در شب دهم جايز است، براى او نيز جايز است و اگر پرستار، مرد باشد، چنانچه نتواند در روز، رمى كند، براى او نيز رمى در شب جايز است؛ ولى چنانچه از رمى در روز معذور نباشد، بايد در روز، رمى كند.