[192] سؤال 65: در مسأله 93 توضيح المسائل آمده است كه بچه مرتدّ ملّى و مرتدّ فطرى پاك است. آيا بچه مورد نظر، فرزندى است كه قبل از ارتداد به دنيا آمده است يا فرزند بعد از ارتداد را هم شامل مىشود؟
پاسخ: شامل موردى كه مرتد، كافر غير كتابى شود و پس از آن، نطفه منعقد شده باشد، نمىگردد.
[193] سؤال 66: آيا ولد الزنا كه از دو كافر به وجود آمده، پاك است يا نجس؟
پاسخ: اگر ولد الزنا از دو كافرِ غير اهل كتاب به وجود آمده باشد، بنا بر احتياط محكوم به نجاست است تا وقتى كه مسلمان يا اهل كتاب شود.
[194] سؤال 67: در مسأله 95 توضيح المسائل فرمودهايد: «نجاست كافر يك دستور فرهنگى و سياسى براى پرهيز از معاشرت و تحت تأثير واقع شدن و آلودگى انديشهها و سلطه كفّار بر مسلمانان است». حال اگر در رابطه با بعضى از كفّار، قضيه به عكس باشد و شخص مسلمان بتواند كافر را تحت تأثير قرار دهد، آيا حكم نجاست چنين كافرى در رابطه با اين مسلمان برداشته مىشود؟
پاسخ: خير؛ زيرا همان طور كه در رساله ذكر شده، اين جهت، حكمت است نه علت، و حكمت، در غالب و نوع افراد است؛ ولى حكم، در جميع موارد جارى است، بر خلاف علت منحصر كه حكم، داير مدار آن است.
اهل كتاب
[195] سؤال 68: تعريف و محدوده اهل كتاب و مصاديق آن را بيان فرماييد.
پاسخ: يهودى و اقسام آن و نصرانى واقسام آن و زرتشتى و اقسام آن، اهل كتاب هستند.