زيادى، خمس به آن وسايل تعلّق مىگيرد و چنانچه وسايل پزشكى را به صورت قسطى و يا با گرفتن وام خريدهاند، آن نسبتى از وسايل كه قسط آن را پرداختهاند، اگر با آن كمتر و يا به اندازه مؤونه زندگى به دست مىآورند، خمس ندارند و اگر بيش از مؤونه به دست مىآورند، به نسبت زيادى به آنها خمس تعلّق مىگيرد و به آن نسبتى از وسايل كه هنوز قسط آنها پرداخت نشده، خمس تعلّق نمىگيرد، ولى درآمد حاصل از آن، چنانچه در مؤونه صرف نشود، خمس دارد.
[1388] سؤال 29: چنانچه قسمتى از لوازم زندگى مورد نياز خود را بفروشيم و با آن ابزار كار تهيه نماييم. آيا به پول آن خمس تعلّق مىگيرد؟
پاسخ: اگر با ابزار كسب مذكور، فقط به اندازه مؤونه زندگى و يا كمتر از آن را به دست مىآوريد، خمس به آن تعلّق نمىگيرد.
[1389] سؤال 30: كسى كه با سرمايه قرضى به كسب و كار مىپردازد، آيا لازم است خمس سرمايه خود را بدهد؟
پاسخ: تا قرض را ادا نكرده است، خمس ندارد؛ ولى وقتى كه قرض را ادا كرد، به نسبت اداى قرض، سرمايه را محاسبه مىكند، اگر با آن مقدار از سرمايه فقط مؤونه زندگىاش را به دست مىآورد، خمس ندارد و اگر بيش از مؤونه را تحصيل مىكند، بايد به نسبت زيادى، خمس آن مقدار از سرمايه را بپردازد.
[1390] سؤال 31: شخصى است كه اگر خمس سرمايهاش را بدهد، ديگر نمىتواند امرار معاش كند، تكليفش چيست؟
پاسخ: دادن خمس لازم نيست.
[1391] سؤال 32: چنانچه كالاهاى هديه داده شده، تبديل به پول نقد شود و به عنوان سرمايه مورد استفاده قرار گيرد، مشمول خمس مىشود يا حكم سرمايه مخمّس را