responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 110

پاسخ: احكام نفاس بر آن جارى است.

[451] سؤال 324: در بسيارى از موارد به هنگام تولد، بچه را با عمل جراحى و پاره كردن شكم از غير مجراى طبيعى به دنيا مى‌آورند. آيا خونى كه بعد از تولد او از مجراى طبيعى خارج مى‌شود، حكم نفاس را دارد يا خير؟

پاسخ: خونى كه در وقت ولادت بچه- اگر چه به وسيله جراحى بيرون آورده شود- از مجراى طبيعى بيرون مى‌آيد، خون نفاس است؛ ولى خونى كه به سبب جراحى از محلّ جراحى بيرون مى‌آيد، خون نفاس نيست.

[452] سؤال 325: آيا كارهايى كه بر زن حائض حرام است، بر زنى كه خون استحاضه يا نفاس هم ديده، حرام است يا خير؟

پاسخ: بنا بر احتياط واجب كارهايى كه بر زن حائض حرام است، بر نفساء نيز حرام است و زنى كه در استحاضه متوسطه يا كثيره است، قبل از غسل واجب، نزديكى شوهر با او بنا بر احتياط جايز نيست و بنا بر احتياط حتى اگر غسل و وظايف ديگر خود را انجام داده باشد، نمى‌تواند جايى ازبدن خود را به خطّ قرآن برساند.

[453] سؤال 326: در صورت شك بين خون نفاس و خون زخم، وظيفه زن چيست؟ و چنانچه لباسش آغشته به اين خون شود، حكم خون نفاس را دارد يا زخم را؟

پاسخ: اگر پس از ولادت بچه و قبل از گذشتن ده روز باشد، محكوم به حكم نفاس است و اگر پس از ده روز از ولادت بچه باشد، نفاس نيست.

مسّ ميّت‌

[454] سؤال 327: اگر انسان چند ميّت را لمس كند، يك غسل مسّ ميّت بر او واجب مى‌شود يا چند غسل؟

پاسخ: يك غسل براى مس‌هاى متعدد كافى است.

اسم الکتاب : استفتائات المؤلف : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    الجزء : 1  صفحة : 110
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست