responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : آشنايى با حديث المؤلف : استادان دانشكده علوم حديث    الجزء : 1  صفحة : 91

مستقل، نقل شده است. پايان‌بخش كتاب، وصاياى مُفضّل بن عمر، به شيعيان است كه حاوى سخنان ارزشمندى از امام صادق (ع) است.

4. اگر چه بيشتر احاديث تحف العقول، در ساير كتب حديثى همانند الكافى و نهج البلاغة آمده است؛ ولى در بسيارى از موارد نيز داراى احاديث منحصر به فردى است كه بسيار ناب و جالب‌اند. نامه امام سجّاد (ع) به زُهرى و حديث بلندى درباره خمس، از اين موارد است.

5. استحكام متن احاديث تحف العقول در ميان كتب روايى كم نظير است.

ميزان الحكمه‌

كتاب ميزان الحكمة،[93] تأليف آيت الله محمّدى رى‌شهرى، معجمى كارآمد براى دسترسى سريع و آسان به احاديث معصومان (عليهم السلام) درباره موضوعات گوناگون است. احاديث اين كتاب، برگرفته از كتب حديثى شيعه و نيز كنز العمّال تأليف حسام الدين هندى (م 975 ق) بزرگترين مجموعه احاديث نبوى است. ميزان الحكمة، به فارسى و چند زبان ديگر نيز ترجمه شده است. در سال‌هاى اخير به كمك شيوه‌هاى نوين تحقيقى، مجموعه ميزان الحكمه بسط يافته كه تاكنون بيش از ده مجلّد از آن همراه شرح و تبيين بسيارى از احاديث و به زبان عربى و فارسى منتشر شده است.[94]

مؤلّف، در مقدمه كتاب، انگيزه خود از تأليف اين اثر را چنين بيان مى‌كند:

من ملاحظه كردم كه كار گردآورى و باب‌بندى روايات و احاديث مربوط به قضاياى فقهى، اعم از عبادات و معاملات، به گونه‌اى تقريباً كامل انجام گرفته است؛ امّا در خصوص مسائل فكرى، اخلاقى و اجتماعى، سوگ‌مندانه، چيزى يافت نمى‌شود و اگر هم كوشش‌هايى صورت پذيرفته باشد، تقريباً قابل ملاحظه نيست.[95]


[93]. ميزان الحكمة، نخست در ده جلد، به چاپ رسيد و سپس، در چهار جلد و يك جلد فهرست، همراه با اصلاحات سودمندى عرضه گرديد. چاپ اخير اين مجموعه، به همراه ترجمه فارسى آن در پانزده جلد با فهرست‌هاى مختلف و سودمند؛ توسّط مؤسسه علمى فرهنگى دار الحديث، منتشر شده است.

[94]. دانش‌نامه ميزان الحكمة، تمامى روايات مرتبط با مسائل فكرى، اخلاقى و اجتماعى از منابع مختلف حديثى شيعه و اهل سنّت، استخراج شده و در ذيل موضوعات مشخّص، همراه با حل تعارض‌هاى درونى و حلّ شبهات، عرضه مى‌شود.

[95]. ميزان الحكمة، ج 1، ص 13- 14.

اسم الکتاب : آشنايى با حديث المؤلف : استادان دانشكده علوم حديث    الجزء : 1  صفحة : 91
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست