آخرت و نعمتها و عذاب دردناك آن را بسيار، ياد كن؛ زيرا اين امر، تو
را به دنيا، بىاعتنا مىسازد و آن را در نظرت، بىمقدار مىكند.
آسيبشناسى
زهد
امور
مرتبط با كمال انسان، صورتهاى گوناگونى دارند كه تنها يكى از آنها درستترين و
منطقىترين آنها است و بقيه با افراط يا تفريط، همراهاند. زهد نيز از اين دايره،
مستثنا نيست و از اين رو، نيازمند آسيبشناسى است تا از فهم نادرست و زيادهروى و
كجروى در آن، اجتناب گردد.
حساسيت
بحث از آن رو است كه دنيايى كه از زهد و ترك محبّت آن و گريز از فريبش سخن
مىگوييم، تنها بسترِ كسب آخرت است و كوچكترين خطا در برخورد با دنيا، چه در جانب
افراط، و چه درجانب تفريط، به زيان آخرت، تمام خواهد شد و اين نكته مىطلبد كه از
روشنگرى روايات در اين باب، بهره گيريم و در مسير، دائماً از چراغ عقل استفاده
كنيم تا راه را از چاه بشناسيم.
خوشا
به حال آن كه براى خداى والا ياد، فروتنى كند و از آنچه برايش حلال است، كناره
گيرد، بى آن كه از سنّت من، روى گردانَد، و جلوه دنيا را كنار بگذارد، بى آن كه از
سنّت من، منحرف شود.
در
اين حديث شريف، به سه نكته اساسى در باب زهد، اشاره شده است:
اوّل،
انگيزه زهد است كه خوب است براى تواضع و ادب در برابر خداى متعال باشد و لازمه اين
رغبت به خداوند، بىرغبتى به غير اوست.
دوم،
حلالهاى دنيا و زينتهاى آن نيز نبايد مايه دلبستگى و رغبت انسان باشد هر چند
حرامهاى دنيا سزاوار اجتناب كلى و كامل هستند و بايد از رغبت به آنها، به شدّت،
خوددارى شود.