عَلَى المُتَعَلِّمِ أن يدئِبَ نَفسَهُ فى طَلَبِ العِلمِ، وَ لا
يمَلَّ مِن تَعَلُّمِهِ، وَ لا يستَكثِرَ ما عَلِم.[386]
بر
جوينده دانش است كه نفسش را به جستجوى دانش، عادت دهد و از فرا گرفتن آن، ملول
نگردد و آنچه را فرا گرفته، بسيار نشمارد.
اين
مسئله، بُعد ديگرى هم دارد. گاهى ممكن است دشوار آمدن دانش براى فرد، به خاطر سخت
بودن پذيرش نشستن در موضع آموختن و پايين آمدن از جايگاه دانايى است. كسى كه خود
را در حالت آموختن قرار مىدهد، به نداشتهها و نادانستههاى خود، تصريح مىكند.
هر چند اين كار، هرگز عيب نيست؛ ولى شايد براى برخى افراد، بويژه بزرگسالان و
افراد مشهور، دشوار باشد. از اين رو، شكيبايى در اين وضعيتْ نيز عامل موفقيت خواهد
بود. رسول خدا (ص) در اين باره مىفرمايد:
تكبّر
و درشتى با آموزگار، بركت دانش را مىبَرَد و كارايى آن را كاهش مىدهد.
دانشآموز، مديون آموزگار است و موفّقيت آينده او، ريشه در تلاش معلّم دارد. لذا