گروه
سوم: احاديثى كه به ظاهر دلالت دارند كه عمل پيش گفته، همه روزه نبوده و
در تعداد روزها، با يكديگر و نيز با احاديث گروه اوّل، اختلاف دارند.[164]
گروه
اوّل و دوم با يكديگر ناهمسويى ندارند و به قرينه آنها معلوم مىشود كه در گروه
سوم- اگر همه رواياتش از نظر صدور، بىاشكال باشند و تصحيفى در آنها راه نيافته
باشد-، راويان، مشاهدات خود را نقل كردهاند و معتبر بودن نيز آن را تقويت مىكند.
بنا
بر اين، حاصل جمعبندى احاديث اين فصل، چنين است كه پس از نزول آيه تطهير، پيامبر
خدا صلى الله عليه و آله براى هر چه روشنتر شدن مقصود از «أهل البيت» در آيه
تطهير و «أهلك» در آيه: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ؛
و كسان خود را به فرمان ده»، همه روز، هنگام نماز صبح بر در
خانه على و فاطمه عليهما السلام مىآمد و با سلام و قرائت آيه تطهير، آنها را به
نماز دعوت مىكرد و همه احاديثى كه در بيان اين رويداد، عدد خاصّى را ذكر
كردهاند، ناظر به مشاهدات راويان اند و انحصارى از آنها به دست نمىآيد.
[163]. ر. ك: الدرّ المنثور: ص
66 ح 76، تفسير الطبرى: ج 12( جزء 22) ص 6، التاريخ الكبير: ج 8 ص 205، الأمالى،
طوسى: ص 251 ح 447، شواهد التنزيل: ج 2 ص 81 ح 700.
[164]. در بعضى احاديث،« چهل
روز» آمده است( ر. ك: الدرّ المنثور: ج 6 ص 606، المناقب، خوارزمى: ص 60 ش 28،
الأمالى، صدوق: ص 429 ح 1) و در بعضى ديگر،« يك ماه» ذكر شده است( ر. ك: اسد
الغابة: ج 5 ص 381 ش 5390، مسند أبى داوود، طيالسى: ص 274) و در پارهاى از آنها،«
شش ماه» آمده است( ر. ك: تفسير الطبرى: ج 12 جزء 22 ص 6، الدرّ المنثور: ج 6 ص
606- 706، ينابيع المودّة: ج 2 ص 119، ذخائر العقبى: ص 24، العمدة: ص 45 ح 32) و
در برخى« هفت ماه»( ر. ك: البداية و النهاية: ج 5 ص 321، تفسير الطبرى: ج 12 جزء
22 ص 6) و در بعضى ديگر،« هشت ماه»( ر. ك: الدرّ المنثور: ج 6 ص 606، كفاية
الطالب: ص 377) و در پارهاى« نه ماه»( ر. ك: المناقب، خوارزمى: ص 60 ش 29، مشكل
الآثار: ج 1 ص 337، العمدة: ص 41 ح 27، ذخائر العقبى: ص 25، كفاية الطالب: ص 376)
و عددهاى ديگرى نيز ذكر شده است.
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 108