بر نفس خود ستمكاراند و در راه باطل قدم نهاده مرتكب افعال قبيحه
ميشوند و بعضى ميانه رواند در كارهاى زشت و نيكو و بعضى بر نيكوئيها پيشى گيرند
باذن و فرمان خدا) (9) رفتن از راست و چپ راه به گمراهى مىانجامد و راه راست راه
ميانه است (كه نبايد از آن منحرف شد، زيرا) كتاب باقى مانده (قرآن كريم) و آثار
نبوّت (سنَّت حضرت رسول) بر آن (شاهد) است و از آن راه راست (عدل محض) سنّت و
طريقه رسول خدا بيرون مىآيد و بسوى آن عاقبت امر (مردم در دنيا و آخرت) بازگشت
مىنمايد، (10) هر كه بغير حقّ ادّعا كرد هلاك گرديد و هر كه دروغ گفت زيان ديد،
(11) كسيكه در ميان مردم نادان حقّ را اظهار نمايد هلاك ميشود (از دست و زبان
ايشان آزار مىبينيد يا كشته ميشود) (12) و جهل و نادانى بس است براى مردى كه قدر
و منزلت خود را نشناسد (زيرا جهل بخود مستلزم سائر نادانيها است از قبيل ادّعاى
بىمعنى نمودن و دروغ گفتن و بمردم خدا پرست اذيّت و آزار رساندن) (13) اصل راسخ و
پايه محكمى كه بر تقوى و پرهيزكارى استوار است هلاك و تباه نمىشود و زراعت قومى
بر اثر آن تشنه نمىماند (اعتقادى كه روى اساس تقوى استوار است از تبليغات دشمن
زائل نمىشود و كشت و عملى كه از روى اصول تقوى باشد از گرمى فتنه و فساد و خشك
نخواهد شد بر خلاف كشت و عملى كه از روى غير تقوى است كه به اندك سببى در معرض
هلاكت و خشكى واقع مىگردد، چنانكه خداوند در قرآن كريم س 9 ى 109 مىفرمايد: أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللَّهِ وَ
رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ
فِي نارِ جَهَنَّمَ يعنى آيا كسيكه بناء كند بنيان دين خود
را بر تقوى و پرهيزكارى از خدا و خوشنودى او را بطلبد بهتر است يا كسيكه بناء كند
بنيان دينش را بر كنار رودى كه زير آن بمرور سيل تهى شده نزديك به خرابى است، پس
منهدم شود و فرود آيد در آتش دوزخ) (14) و در خانههاى خودتان پنهان شويد (براى
فتنه و فساد بيرون نيائيد) و اختلافاتى كه بين شما است اصلاح كنيد و توبه (بازگشت
بسوى خدا و پشيمانى از كردار زشت) در عقب شما است (هر موقع از معاصى پشيمان شديد
به توبه باز گرديد كه از شما جدا نيست) (15) و هيچ سپاسگزارندهاى (چون نعمتى
بيند) حمد و سپاس نبايد بكند مگر پروردگارش را (زيرا جميع نعمتها از او است) و هيچ
سرزنش كندهاى (چون شرّى بيند) ملامت و سرزنش نبايد بكند مگر خودش را (زيرا از
شرارت خود او است كه بآن شرّ گرفتار شده است، چنانكه خداوند متعال در قرآن كريم س
4 ى 79 مىفرمايد: ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ
وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ
يعنى آنچه را كه از نيكوئى بتو مىرسد از جانب خداست و آنچه كه از بدى بتو مىرسد
از جانب تو است، معاصى و كردار زشت تو سبب آن است).