(1) از گفتار
خدا (در قرآن كريم راجع بدنيا و آخرت) سود ببريد (كه بهترين سودها است) و از
پندهاى خدا (به زبان پيغمبر اكرم) بهره گيريد (تا رستگار شويد) و اندرز خدا را
بپذيريد (تا از سختيهاى عذاب برهيد) زيرا خداوند به دليلهائى كه (بر همه) هويدا
است جاى عذر براى عذاب نمودن (گناهكاران) شما باقى نگذاشته (كه بگويند چرا ما را
عذاب ميكنى در صورتيكه ما نمىدانستيم) و بشما اتمام حجّت كرده (قرآن كريم را نازل
فرموده و پيغمبر اكرم را مبيّن آن و راهنماى جنّ و انس قرار داده و خير و شرّ را
به همگان نشان داده تا ايشان را در ترك تكاليف حجّتى نباشد) و از اعمال آنچه را كه
دوست داشته (بانجام آن امر كرده) و آنچه را كه بد دانسته (بجا آوردن آنرا نهى
نموده، در قرآن كريم و سنّت پيغمبر اكرم) براى شما بيان فرموده تا دوست داشته او
را پيروى و از آنچه بد دانسته دورى نمائيد، (2) زيرا رسول خدا، صلّى اللَّه عليه و
آله مىفرمود: بهشت پيچيده شده بسختيها (تحمّل رنجها و شكيبائى بر طاعات و خوددارى
از گناهان) و آتش پيچيده شده به خواهشها (ى نفس و معصيت و نافرمانى). (3) و بدانيد
هيچ چيز از طاعت خدا نيست مگر آنكه انجام آن گران مىآيد، و هيچ چيز از معصيت خدا
نيست مگر آنكه موافق ميل و خواهش مىباشد (زيرا پيروى نفس از قوّه شهويّه بيشتر
است از قوّه عاقله) (4) پس خدا بيامرزد مردى را كه شهوت را از خويش دور كرده از
پيروى خواهش و آرزوى نفس باز ايستد، زيرا اين نفس مشكلترين چيز است براى باز داشتن
(از شهوترانى) و هميشه بر اثر خواهش و آرزو به معصيت شوق دارد. (5) و اى بندگان
خدا بدانيد كه مؤمن شب صبح نمىكند و صبح را بشب نمىرساند مگر آنكه بنفس خود بد
گمان است و پيوسته از او عيب جوئى ميكند، و زيادتر از آنچه نموده است (از طاعت و
بندگى) از آن مىطلبد (لذا نفس بر مؤمن تسلّط نيافته نمىتواند او را فريب دهد)
(6) پس مانند كسانى باشيد كه از شما (به رحمت خدا) پيشى گرفتند و جلو روى شما
گذشتند، از دنيا خيمه كندند مانند خيمه كندن كوچ كننده، و (مدّت زندگانى) آنرا بسر
رساندند مانند طىّ كردن منزلها (كه هيچ گونه دلبستگى بدنيا و متاع آن نداشتند).
(7) و بدانيد اين قرآن پند دهندهاى است كه (در ارشاد براه راست) خيانت نمىكند، و
راهنمائى است كه گمراه نمىنمايد، و سخن گوئى است كه (در گفتارش) دروغ نمىگويد، و
كسى با اين قرآن ننشست (قرائت ننموده در آن تدبّر و انديشه نكرد) مگر آنكه چون از
پيش آن برخاسته (قرائت و انديشه را بپايان