در حاليكه به هستى او معترف بوده و تسليم امر و فرمان او هستند، و به
يگانگى او دليلهاى آنچه كه خردها باور داشتهاند در گوشهاى ما فرياد مىزند، 2 و
برپا داشت چيزى را كه آفريد از صورتهاى گوناگون مرغانى كه آنها را در شكافهاى زمين
و درّههاى گشاده (كه ميان دو كوه واقع است) و بر سر كوهها جاى داد، و آنها داراى
بالهاى جور جور و شكلهاى گوناگون هستند، در حاليكه مهار فرمانبردارى بر گردن آنها
افكنده شده، و در شكافهاى هواى گشاده و فضاى وسيع پر و بال مىزنند (در قرآن كريم
س 16 ى 79 مىفرمايد: أَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ
مُسَخَّراتٍ فِي جَوِّ السَّماءِ، ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ، إِنَّ فِي
ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ يعنى آيا پرندگان رام شده
را در هواى آسمان نديدند؟ آنها را در هوا نگاه نمىدارد جز خدا، بتحقيق در اين
پروازشان «براى اثبات قدرت و توانائى حقّ تعالى» نشانهايى است براى گروهى كه- بخدا
و رسول- ايمان مىآورند) 3 پديد آورد آنها را با اين صورتهاى آشكار شگفتآور در
صورتيكه پيشتر نبودند (آنها را بىسابقه بيافريد) و آنها را با استخوانهاى محكم و
مفصلها كه (در گوشت و پوست) پنهان شدهاند تركيب فرموده بهم پيوست، و بعضى از آنها
را بجهت سنگينى جثّه (مانند شتر مرغ و لكلك) براى تندروى و آسانى در پريدن منع
نمود از اينكه در هواى بلند پرواز كند و آنرا طورى آفريد كه نزديك زمين مىپرد، 4
و مرغان گوناگون را بسبب توانائى و آفرينش خود كه از روى حكمت و مصلحت است در
رنگهايى ترتيب داد (هر يك را با رنگ خاصّى آفريد) پس بعضى از آنها در قالب رنگى
فرو برده شده كه رنگ ديگرى با آن مخلوط نمىشود (داراى يك رنگند سفيد يا سياه يا
سرخ يا رنگ ديگر كه گويا رنگ مانند قالب آنرا فرا گرفته است) و بعضى از آنها در
رنگى فرو برده و طوقى بايشان قرار داده شده كه رنگ آن بخلاف رنگ سائر اندامشان است
(بعضى از آنها داراى دو رنگ يا زيادترند مانند بلبل. خلاصه خداوند از روى حكمت و
مصلحت آنها را بهر شكل و رنگ آفريده است كه همه دليل بر بزرگى و قدرت و توانائى او
است).