را از پرستش بتها باز داشته به عبادت و بندگى او وا دارد، و از پيروى
شيطان منع كرده به فرمانبردارى او سوق دهد، با قرآنى كه آنرا (در همه آفاق) آشكار
و محكم و استوار فرمود تا بندگان به پروردگارشان دانا شوند در حاليكه نادان بودند،
و باو اعتراف كنند پس از آنكه انكار داشتند، و هستى او را اثبات نمايند بعد از
آنكه باور نداشتند، (2) پس خود را در كتابش بايشان هويدا ساخت بآنچه از قدرت و
توانائيش بآنها نشان داد بى آنكه او را به بينند (چنانكه در س 2 ى 164 مىفرمايد:
إِنَّ فِي
خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ
الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ
اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ
بَثَّ فِيها مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِيفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ
الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ يعنى در
آفرينش آسمانها و زمين و اختلاف شب و روز و سير كشتى در دريا براى آنچه كه بمردم
سود مىرساند و در آبى كه خداوند از ابر فرو مىفرستد پس زمين بسبب آن بعد از مردن
و پژمردگى زنده و سبز و خرّم مىگردد، و در پراكنده كردن هر جنبندهاى در آن و در
گردش بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين نگاه داشته شده است هر آينه نشانههايى
است براى خردمندان و كسانيكه در آثار او تفكّر و انديشه مىنمايند) و (نيز در كتاب
خود) آنان را از سطوت و شوكتش بيم داده، (3) و آنها را آگاه ساخت كه چگونه به
انواع عذاب تباه گردانيد قومى را كه نابود نمود، و درو كرد بسختيها (از بين برد)
گروهى را كه داس خشم ميان آنان انداخت (چنانكه در س 29 ى 34 مىفرمايد: إِنَّا
مُنْزِلُونَ عَلى أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا
يَفْسُقُونَ ى 35 وَ لَقَدْ تَرَكْنا مِنْها آيَةً بَيِّنَةً لِقَوْمٍ
يَعْقِلُونَ يعنى ما بر اهل اين شهر «قوم حضرت لوط على نبيّنا و اله و عليه
السّلام» از آسمان عذاب فرستاديم بسبب اينكه فاسق بوده و نافرمانى كردند، و نشانه
آشكار از عذاب در آن شهر را باقى گذاشتيم براى گروهى كه در آن تدبّر و تأمّل
نمايند).