قسمتى [سوم] از اين خطبه است (در بيان كيفيّت و چگونگى خلقت اشياء
و اينكه خداوند سبحان از صفات مخلوقات منزّه و مبرّى است):
(18) خداوند
متعال بقاء و هستى آنچه آفريده تعيين نموده و آنرا محكم و استوار گردانيده
(بطوريكه بيش و كم نخواهد شد) پس از روى لطف (حكمت و مصلحت) آنرا منظّم ساخته، و
هر يك را اختصاص داده بآنچه كه براى آن خلق شده (مانند خورشيد براى نور افشانى و
ابر براى باريدن و زنبور براى عسل) پس (هيچيك از آفريدهها) از حدودى كه برايش تعيين
گشته تجاوز نكرده و به رسيدن بمقصود كوتاهى ننموده (به وظيفه خود رفتار كرده) وقتى
كه مأمور شده براى انجام اراده و خواست او مأموريّت را دشوار نشمرده (سركشى نكرده)
و چگونه تواند سركشى كند كه همه اشياء به مشيّت و اراده او بوجود آمده (پس اوامر
تكوينيّه او را فرمان برده طوق خضوع و فروتنى را به گردن انداختهاند) (19) او است
خداوند ايجاد كننده انواع مخلوقات بدون اينكه انديشهاى بكار اندازد، و بى آنكه
قبلا تصوّر كرده بعد بيافريند، و بى تجربه و آزمايشى كه از پيش آمدهاى روزگار
استفاده كند، و بى شريك و همتائى كه او را در آفريدن مخلوقات شگفت آور كمك و
همراهى نمايد، (20) پس طبق فرمانش تمام گشت خلقت و آفرينش او (بسبب مشيّت و اراده
او مخلوقات بوجود آمدند) و طاعت او را قبول كرده دعوتش را پذيرفتند، آفريدهاى
نبوده كه در امرش درنگ و سستى نموده انجام فرمانش را بتأخير اندازد (چنانكه در
قرآن كريم س 2 ى 117 مىفرمايد: بَدِيعُ السَّماواتِ