شافعى روايت ديگرى را مى آورد كه مفاد آن چنين است :
معاويه تسميه را در فاتحة الكتاب آورد و سوره دوم آن را نگفت . صحابه بر او اعتراض كردند تا اينكه ناچار شد نماز را اعاده كند[115] .
فخر رازى مى نويسد :
على (عليه السلام) مى كوشيد «بسمله» را آشكارا بگويد ، چون دولت به بنى اميه رسيد در منع از جهر كوشيدند تا آثار على (عليه السلام) را باطل سازند[116] .
از امّ سلمه روايت شده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه وآله) در خانه خويش نماز مى گزارد و ) بسم الله الرحمن الرحيم ( را قرائت مى كرد[117] .
ابن عبّاس يك بار بر عثمان اعتراض كرد كه چرا ) بسم الله الرحمن الرحيم ( را نمى آورد ؟ اين ، خود اثبات مى كند كه طالبيين نماز بى بسمله را برنمى تافتند .
[114] . الأمّ 1 : 108 -
[115] . الأمّ 1 : 108 -
[116] . تفسير فخر رازى 1 : 169 -
[117] . احكام القرآن 1 : 16 -