نوع مظاهر بتپرستی را از بین ببرد و اگر گروهی در این راه مقاومت کردند، مقاومتشان را با قدرت نظامی درهم شکند. تفوق نظامی اسلام، به پیامبر فرصت داد که با اعزام گروههایی به اطراف حجاز، کلیه بت خانهها را ویران سازد و در منطقه حجاز بتی باقی نگذارد.
علی در سرزمین قبیله طیّ
پیامبر از قبل، قبیله مطلع بود که در میان قبیله «طی» بت بزرگی است که گروهی آن را میپرستند. به همین دلیل، افسر خردمند و ورزیده خود را با 150 سوارهنظام مأمور تخریب بتخانه و شکستن بت قبیله کرد. فرمانده گردان دریافت که قبیله مزبور در برابر عملیات سربازان اسلام مقاومت خواهند کرد و کار بدون جنگ فیصله نخواهد یافت. از این رو، سحرگاهان بر محلی که بت در آنجا قرار داشت، حمله برد و با موفقیت کامل گروهی از دسته مقاوم را دستگیر کرد و جزء غنایم جنگی به مدینه برد. «عدی بن حاتم»- که بعدها در ردیف مسلمانان مبارز و مجاهد درآمد و ریاست آن منطقه را پس از پدر جوانمردش، «حاتم» بر عهده داشت- فرار خود را چنین شرح میدهد: من پیش از آنکه آیین اسلام را اختیار کنم، یک فرد مسیحی بودم و بر اثر تبلیغات سوئی که درباره پیامبر انجام گرفته بود، کینه وی را در دل داشتم. از پیروزیهای بزرگ وی در سرزمین حجاز بیاطلاع نبودم و مطمئن بودم که روزی موج این قدرت به سرزمین «طی»- که ریاست آنجا را داشتم- خواهد رسید. از این رو، برای اینکه دست از آیین خود برندارم به دست سربازان اسلام دستگیر نشوم، به غلامان خود دستور داده بودم که شتران تندرو و رهوار مرا، آماده حرکت سازند که هر موقع خطری پیش آید، فورا با وسایل آماده به حرکت، راه شام را در پیش گیرم و از قلمرو قدرت مسلمانان خارج شوم. برای اینکه غافلگیر نشوم، دیدبانانی را بر سر راهها گماشته بودم که هر موقع گرد و