چاره درد را در این یافت که از تمام مردم بخواهد تا از خونهایی که در دوران جاهلیت ریخته شده بود، صرفنظر کنند و تمام پروندهها را مختومه اعلام کنند تا از این طریق از هرگونه خونریزی که نظم و آرامش را به هم میزند، جلوگیری کند و اندیشه حمله و غارت و قتل را که ممکن بود به عنوان قصاص و به صورت مقابله انجام بگیرد، از مغز آنها بیرون آورد. حضرت برای رسیدن به چنین مقصدی اعلام کرد: ألا إنّ کلّ مال و مأثرة و دم فی الجاهلیة تحت قدمیّ هاتین؛ من تمام دعواهای مربوط به جان و مال و همه افتخارهای موهوم دوران گذشته را زیر دو پای خود نهاده و تمام آنها را بیاساس اعلام میکنم.
5. اخوت اسلامی
قسمتی از سخنان پیامبر در آن روز، مربوط به اتحاد و اتفاق مسلمانان و حقوقی است که مسلمانان بر گردن برادر مسلمان خود دارد. نظر وی از بیان این مزایا آن بود که افراد خارج از اسلام با دیدن چنین رشته الفت و وحدت، از صمیم قلب به اسلام متمایل شوند و در ردیف مسلمانان درآیند؛ آنجا که فرمود: المسلم أخ المسلم، و المسلمون إخوة، و هم ید واحدة علی من سواهم؛ تتکافأ دماؤهم یسعی بذمّتهم أدناهم؛ مسلمان برادر مسلمان است و همه مسلمانان برادر یکدیگرند و در برابر اجانب حکم یک دست دارند. خون هر یک با دیگری برابر است، کوچکترین آنها از طرف مسلمانان میتواند تعهد کند. [1]
جنایتکاران دستگیر میشوند
جای گفتوگو نیست که پیامبر اسلام، نمونه بزرگ عطوفت و مهربانی و عفو و
[1]. مدارک ما در نقل این فرازها روضه کافی، ص 246؛ سیره ابن هشام، ج 2، ص 412؛ واقدی، المغازی، ج 2. ص 836؛ بحار الانوار، ج 21،؟؟؟ ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 17، ص 281.