و رشادتهای علی علیه السّلام که در فتح این دژ انجام داده نوشتهاند. این حوادث، هرگز با قدرتهای معمولی بشری وفق نمیدهد. امیر مؤمنان، خود در این باره توضیح داده و شک و تردید را از بین برده است. آن حضرت در پاسخ شخصی چنین فرمود: ما قلعتها بقوّة بشریة و لکن قلعتها بقوة إلهیّة، و نفس بلقاء ربّها مطمئنة رضیة؛ [1] من هرگز آن را با نیروی بشری از جای نکندم، بلکه در پرتو نیروی خدادادی و با ایمانی راسخ به روز واپسین، این کار را انجام دادم.
تحریف حقایق
اگر منکر حقیقت نشویم، باید بگوییم «ابن هشام»، در سیره و «ابو جعفر طبری» در تاریخ خود مبارزه علی علیه السّلام را در خیبر آورده و جزئیات جریان را مو به مو تشریح کردهاند، ولی در پایان بحث احتمال موهومی را- که محمد بن مسلمه «مرحب» را کشته بود ذکر کرده و میگویند: برخی معتقدند که «مرحب» را محمد بن مسلمه کشته بود، زیرا او برای گرفتن انتقام برادرش که در فتح دژ «ناعم» یهودیان وی را کشته بودند، از طرف پیامبر مأموریت یافت و در این کار نیز موفق گردید. این احتمال آنچنان بیپایه است که هرگز با تاریخ مسلّم و متواتر اسلام نمیتواند برابری کند. طبری و ابن هشام، این افسانه تاریخی را از صحابی بزرگ «جابر بن عبد اللّه» نقل کردهاند [2] و ناقل داستان، این مطلب خلاف را از زبان این مرد بزرگ نقل کرده است؛ در صورتی که «جابر» در تمام غزوات افتخار رکاب پیامبر را داشته، جز در این غزوه، که توفیق شرکت در آن را نیافت. به علاوه، این افسانه تاریخی یک سلسله اشکالاتی نیز دارد که عبارتند از:
[1]. بحار الانوار، ج 21، ص 21. [2]. سیره ابن هشام، ج 3، ص 348 و تاریخ طبری، ج 2، ص 299.