مطلب را در صدر اسلام تکذیب نکرده است. اگر گفته قرآن بر خلاف حقیقت بود، بیدرنگ یهودیان و نصاری و منافقان، به انتقاد برخاسته و جنجالی به راه میانداختند، در صورتی که چنین جریانی از دشمنانش، که پیوسته در کمین وی بودند، شنیده نشد. 2. زینب همان بانویی است که پیش از ازدواج با «زید» به پیامبر گرامی پیشنهاد کرد که همسر وی شود، ولی پیامبر علی رغم خواسته وی اصرار ورزید که با غلام او (زید) ازدواج کند. اگر پیامبر به چنین کاری علاقه داشت، در آن روز کوچکترین مانعی بر سر راه وی نبود، پس چرا به این عمل رضایت نداد؟ با این حال، میبینیم که او با کمال تمایلی که در زینب احساس میکرد، نه تنها پاسخ مثبت به او نگفت، بلکه او را وادار کرد که با دیگری ازدواج کند. با تکذیب متن تاریخ، دیگر میدانی برای پیرایههای سربازان علمی استعمار باقی نمیماند. ما صفحههای تاریخ پیامبر را منزه و بالاتر از آن میدانیم که کلمههای زننده این گروه را نقل کنیم، پیامبری که تا پنجاه سالگی با زنی که هیجده سال از او بزرگتر بود، به سر برده است.
توضیح دو جمله
در اینجا برای تکمیل بحث، آیهای را میآوریم که در این مورد نازل شده و دو جمله آن باعث تردید برخی از افراد کم اطلاع گردیده است. وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللَّهَ [1]؛ به یاد آر زمانی را که به غلام خود زید که مورد انعام خدا و تو بود، میگفتی همسرت را نگاهدار و طلاق مده و از خشم خداوند بپرهیز. این قسمت کوچکترین ابهامی ندارد، آنچه نیاز به توضیح دارد، دو جمله زیر است: