ولی مسلمانان آن را نخستین صفحه تاریخ اسلام قرار ندادند، زیرا در آن روز اثری از اسلام و ایمان نبود. به همین دلیل نیز سال «بعثت» را آغاز تاریخ مسلمانان به حساب نیاوردند، چون تعداد مسلمانان در آن روزها بیش از سه نفر نبود. اما در نخستین سال هجرت پیروزی بزرگی نصیب اسلام و مسلمانان گردید و حکومت مستقلی در مدینه پدید آمد و مسلمانان از آوارگی بیرون آمده و در محلی آزادانه تمرکز یافتند و برای همین پیروزی، آن سال را مبدأ تاریخ خود قرار دادند و تاکنون همه گونه خیر و شر را با آن مقایسه میکنند. روی محاسبه قمری تاکنون 1383 سال و روی حساب شمسی 1342 سال از نخستین سال هجرت نبی گرامی میگذرد. [1] هجرت پیامبر، سرآغاز تاریخ مسلمانان جهان
پیامبر گرامی اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم شخصا تاریخ هجری را پایهگذاری کرد. گزینش هر نوع تاریخ به جای تاریخ هجری، روی گردانی از سنت پیامبر اسلام به شمار میرود. در زندگی اجتماعی بشر، وجود تاریخ مشخص از سال، ماه و هفته، از ضروریات حیاتی است که چرخ حیات اجتماعی بشر، بدون آن از حرکت بازمیماند. این مطلب، آنچنان روشن است که استدلال بر آن بسان استدلال بر امور بدیهی به شمار میرود. آیا تنظیم معاهده و پیمانهای سیاسی و نظامی و عقد قراردادهای بازرگانی، تحویل اسناد و حوالههای تجاری و پرداخت دیون و نگارش نامههای خانوادگی و غیره، بدون تاریخ مشخّص میتوانند مفید و سودمند باشند؟ به طور مسلم، نه. هنگامی که یاران پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم از اختلاف و دگرگونی ماه سؤال کردند که چرا ماه در آغاز باریک سپس کم کم پر و به حالت «بدر» در میآید؛ آنگاه رو به حالت نخستین میگراید. وحی الهی نازل شد و یکی از فلسفههای آن را بیان کرد و گفت: قُلْ هِیَ مَواقِیتُ لِلنَّاسِ اختلاف ماه به خاطر «وقتشناسی» است تا مردم از این
[1]. این تاریخ مربوط به سال تألیف کتاب است. نگارش آن در مهر ماه سال 1337 هجری شمسی آغاز گردید و در اردیبهشت سال 1350 پایان پذیرفت.