انکار اینها چنین میفرماید: چرا با پیامبر درباره دیدن جبرئیل مجادله میکنید؛ او یک بار دیگر نیز فرشته را نزدیک «سدرة المنتهی» در مجاورت بهشت دیده که اقامتگاه نیکان است آن دم که «سدرة المنتهی» را آثار شکوه فراگرفته بود، دیده است. او نه خطا رفت و نه منحرف شد و مقداری از آیتهای بزرگ پروردگار خود را دید. [1] روایات معراج
مفسران و محدثان در خصوص «معراج» و مشاهدات آن حضرت سخنان زیادی نقل کردهاند که همه آنها قطعی و مسلم نیست. مفسر بزرگوار شیعه و استاد فن تفسیر مرحوم علامه طبرسی آنها را به چهار گروه تقسیم کرده است: 1. گروهی قطعی و مسلم است، مانند اصل وجود معراج و برخی از خصوصیات آن. 2. روایاتی که با طرق صحیح نقل شده و به درجه قطعی نرسیده است و موافق با اصول و حکم خرد است. مانند بازدید از بهشت و دوزخ و سیر در آسمانها و سخن گفتن با ارواح پیامبران. 3. احادیثی که ظاهر آن قابل قبول نیست، ولی قابل تأویل است، مانند سخن گفتن پیامبر در شب معراج با بهشتیان و دوزخیان که باید تأویل کرد و گفت: اشباح و صور و اوصاف آنها را دیده است. 4. پیرایههایی که دروغپردازان جعل کرده و در دست و پا ریختهاند. چنان که گاهی گفته میشود که آن حضرت در آن شب در کنار خدا نشست و یا صدای قلم خدا را شنید. [2]
[1]. أَ فَتُمارُونَهُ عَلی ما یَری، وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری، عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی، عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی، إِذْ یَغْشَی السِّدْرَةَ ما یَغْشی، ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری «نجم (53) آیه 12- 18». [2]. مجمع البیان، ج 3، ص 395.