ضربت آن بیاثر نمیگردد. [1] قدرت روحی پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم
در جبین عزیز «قریش» از دوران کودکی و جوانی، آثار قدرت و شجاعت، صلابت و نیرومندی نمایان بود. وی در سن نوجوانی، در یکی از جنگهای قریش با طایفه «هوازن» که آن را «حرب فجار» [2] مینامند، شرکت داشت. کار او در جبهه رزم، تیر رساندن به عموهایش بود. ابن هشام در سیره خود [3]، این جمله را از آن حضرت نقل میفرماید که فرمود: «کنت أنبّل علی أعمامی؛ به عموهایم تیر میدادم تا پرتاب کنند». شرکت او در این جنگ، آنهم با این سن ما را به شجاعت آن حضرت رهبری میکند و روشن میشود که چرا امیر مؤمنان درباره پیامبر میفرماید: «هر موقع کار در جبهه جنگ، بر ما [سربازان اسلام] سخت و دشوار میشد، به پیامبر پناه میبردیم و کسی از ما به دشمن از او نزدیکتر نبود». [4] ما به خواست خدا، در بخش جهاد مسلمانان با مشرکان، به اصول تعلیمات نظامی اسلامی اشاره کرده و طرز مبارزه آنان را که همگی به دستور آن حضرت صورت میگرفت؛ بیان خواهیم نمود و این خود یکی از بحثهای شیرین تاریخ اسلام است.
[1]. أمّا بعد فقد بعثت إلیکم عبدا من عباد اللّه، لا ینام أیّام الخوف، و لا ینکل عن الأعداء ساعات الرّوع. أشدّ علی الفجّار من حریق النّار، و هو مالک بن الحارث أخو مذحج، فاسمعوا له و أطیعوا أمره فیما طابق الحقّ، فإنّه سیف من سیوف اللّه لا کلیل الظّبة و لا نابی الضّریبة. «نهج البلاغه عبده، ج 3، ص 92». [2]. در گذشته یادآور شدیم که برخی از سیرهنویسان شرکت پیامبر را در جنگ «فجار» انکار کردهاند. [3]. سیره ابن هشام، ج 1، ص 186؛ ابن اثیر در «النهایه» پس از نقل حدیث و ضبط «انبّل با تشدید میگوید: إذا ناولته النبل یرمی، به ماده «نبل» مراجعه شود. [4]. کنّا إذا احمرّ البأس اتّقینا برسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم، فلم یکن أحد منّا أقرب إلی العدوّ منه. «نهج البلاغه عبده، ج 3، ص 214».