آیات سوره فیل را نقل مینماید و با این که آیه وَ أَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْراً أَبابِیلَ؛ دستههایی از پرندگان را برای آنها فرستادیم. نصب العین وی بوده است؛ درباره مرگ لشکریان ابرهه چنین میگوید: «شاید میکرب وبا، همراه باد و از طرف دریا آمده است.» اگر آورنده میکرب وبا، باد بوده است، پس پرندگان به چه منظوری در بالای سر سربازان ابرهه به پرواز درآمده بودند و این سنگریزهها را میریختند و آنها چه تأثیری در مرگ آنان داشتند؟ حقّا که نباید از این طرز تفکر پیروی کرده و بیجهت معجزههای بزرگ پیامبران و مردان بزرگ آسمانی را به این ترتیب توجیه نمود. اصولا راه اعجاز با مسائل علوم طبیعی که دایره آن محدود به شناسایی روابط معمولی پدیدههای طبیعی میباشد دو راه جداگانهای است و نباید برای راضی ساختن عدهای که اطلاعات دینی آنان ناچیز است و از این سنخ مسائل اطلاع ندارند؛ از اصول مسلّم دینی خود دست برداریم، در صورتی که برای این کار هیچ الزامی دیده نمیشود.
دو نکته لازم
در اینجا دو موضوع را باید تذکر دهیم: 1. اشتباه نشود، ما نمیخواهیم با این بیانات تمام کارهایی که در افواه مردم به پیامبران و بزرگان دینی نسبت میدهند و هیچگونه مدرک صحیحی برای آنها نیست و احیانا جنبه خرافی دارند؛ تصحیح و توجیه کنیم، بلکه منظور این است که طبق مدارک مسلمی که در دست داریم، ثابت کنیم که پیامبران خدا، برای اثبات ارتباط خود به جهان ما وراء الطبیعه، به کارهای خارق العادهای دست میزدند که علوم طبیعی امروز از درک علتهای آن عاجز است، منظور ما، دفاع از این دسته معجزات است. 2. ما هرگز نمیگوییم که وجود معجزه، استثناء در قانون علّیت است. ما در عین این که قانون مزبور را محترم میشماریم؛ معتقدیم که تمام حوادث این جهان عللی