responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) المؤلف : مقدم، محمدباقر    الجزء : 1  صفحة : 28

بنابراین در حال حاضر فقط یک اجازهنامه از «علامه مجلسی» برای وی در دسترس است. لیکن میتوان با مراجعه به اصل اجازهنامه ی «علامه ی مجلسی» که گویا در «مستدرک اجازات البحار» وجود دارد، نام آثار او را به دست آورد.

منابع:

تلامذه علامه مجلسی 12؛ الذریعه 1/148 و 21/4؛ زندگی نامه علامه مجلسی 2/8؛ طبقات اعلام الشیعه (الکواکب المنتشره)6/159.

«ابوسلیک گرگانی»

قرن 3 ه-.ق.

یکی از نخستین سرایندگان شعر پارسی، «ابوسلیک گرگانی» است. او آخرین شاعر دوره طاهریان و سامانیان و معاصر «عمر لیث صفاری» و «فیروز مشرقی» است.

«منوچهری دامغانی»، ابوسلیک را در شمار استادان بزرگ پیش از خود و در ردیف شاعران پرآوازه ی عرب و ایرانی مانند: «امرؤالقیس»، «لبید»، «اخطل»، «اعشی»، «ابونواس»، «رودکی» و... برشمرده است.

اشعار اندکی که از ابوسلیک برجای مانده است، از ذوق لطیف و خیال نازک شاعر حکایت دارد. چنانچه سروده هایش از سخنان حکیمانه و نکات اخلاقی نیز بیبهره نیست.

گرچه رودکی به عنوان پدر شعر فارسی شهرت یافته است، ولی نمیتوان از نقش موثر ابوسلیک در شخصیت بخشیدن به شعر فارسی و استوار ساختن نظام آن، پیش از رودکی، چشم پوشید.

آثار:

دیوان یا اثر مستقلی از ابوسلیک برجای نمانده است. اما میتوان تعدادی از اشعار وی را که در تذکره ها یاد شده است، جمعآوری کرد.

منابع:

اثرآفرینان 1/170؛ اشعار پراکنده قدیم ترین شعرای فارسی زبان از حنظله بادغیسی تا دقیقی 21-22؛ پیشاهنگان شعر فارسی 4-5؛ تاریخ ادبیات ایران از فردوسی تا سعدی 424؛ تاریخ ادبی ایران 661؛ تاریخ ادبیات در ایران، صفا 1/181 – 182؛ تاریخ نظم و نثر در ایران 1/199؛ تذکره روز روشن 20؛ دانشنامه زبان و ادب فارسی 1/144؛ دایرهالمعارف بزرگ اسلامی 5/564؛ دایرهالمعارف مصور پیمان 18؛ زندگی نامه شاعران ایران از آغاز 18؛ سخن و سخنوران 16؛شعرای مازندران و گرگان 16-17؛ فرهنگ سخنوران 18؛ گلزار جاویدان 1/58؛ لباب الالباب 2/2-3؛ لغت نامه ی دهخدا (ذیل ابوسلیک) 522؛ مجمع الفصحاء (بخش اول از جلد دوم) 1/249؛ المعجم فی معاییر اشعار العجم 214.

«ابوعبدالله جرجانی»

قرن ؟ ه-.ق.

از احوال و آثار «ابوعبدالله جرجانی» هیچ اطلاعی به دست نیامد. فقط در میان نسخ عکسی کتابخانه ی «دارالکتب ملی تونس»، یک نسخه ی عکسی از کتاب «ترجمه ابن سینا» نوشته ابوعبدالله جرجانی گزارش شده است.

آثار:

ترجمه ابن سینا

ظاهراً شرح حال پزشک پرآوازه ی «ایران»، «حسین بن عبدالله بن سینا» است.

نسخه های خطی:

1 نسخه ی عکسی در «کتابخانه ی دارالکتب الوطنیه تونس» به شماره 18329 موجود است.

اسم الکتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) المؤلف : مقدم، محمدباقر    الجزء : 1  صفحة : 28
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست