(مسأله 435) در نمازهاى مستحبى و در نمازهاى واجب غير يوميّه، مثل نماز آيات،
اذان و اقامه مشروعيّت ندارد.
(مسأله
436) كسى كه دو نماز يا بيش از دو نماز را يكجا بخواند، يك اذان براى همه
آنها كافى است، پس اگر ظهر و عصر، مغرب و عشاء يا چند نماز يوميّه، از اداء و قضا
را يكجا بخواند، براى نمازهاى دوّم و سوّم اذان لازم نيست.
(مسأله
437) اذان داراى 18 بخش است:
چهار
مرتبه: اللّه اكْبَرُ، يعنى: خدا بزرگتر از آن است كه وصف شود.
دو
مرتبه: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللّهُ، يعنى: گواهى مىدهم كه خداوندى شايسته
پرستش نيست، مگر اللّه (خداوند يكتاى بىهمتا).
دو
مرتبه: اشْهَدُ انَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّهِ، يعنى: گواهى مىدهم كه حضرت محمّد
پيامبر و فرستاده خداوند است.
دو
مرتبه: حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، يعنى: بشتاب براى نماز.
دو
مرتبه: حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ، يعنى: بشتاب براى رستگارى.
دو
مرتبه: اللّه اكْبَرُ، يعنى: خدا بزرگتر از آن است كه وصف شود.
دو
مرتبه: لا الهَ الَّا اللّهُ، يعنى: معبودى شايسته پرستش نيست، جز اللّه (داوند
يكتا و بىهمتا).
(مسأله
438) اقامه همانند اذان است جز اينكه تكبير در اول دو مرتبه وتهليل در
آخر يك بار وقبل از تكبير آخر دو مرتبه قد قامت الصلاة گفته ميشود.
(مسأله
439) در برخى از روايات آمده است كه شهادت به ولايت و امارت حضرت
اميرالمؤمنين على بن ابىطالب جزء اذان مىباشد و از برخى از كتب خطّى عامّه نقل
شده كه ابوذر رضىاللهعنه در اذان به ولايت آن حضرت شهادتمىداد، بعضى ها به محضر
رسول اكرم شرفياب شده وگفتند ابوذر در اذان