اسم الکتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) المؤلف : الخميني، السيد روح الله الجزء : 4 صفحة : 350
مىتوانند فعلًا قرض كنند و منزل را بخرند و بعد از مدتى قرض خود را از درآمد شغل خود بدهند در اين صورت هم خمس ندارد يا اينكه فقط عدم وجوب خمس منحصر است به اينكه اگر خمس منزل فروخته شده را بدهند براى آنها هيچ امكانى نداشته باشد منزل ديگرى تهيه كنند و در هر صورت اين حكم مختص منزل است يا اينكه كليه مؤونه زندگى حكم آنها با منزل يكى است.
بسمه تعالى، اگر قرض كردن ميسور باشد در اين صورت بايد خمس مؤونه فروخته شده را بپردازد و حكم فروش مؤونه براى تهيه همان نوع فروخته شده حكم فروش مسكن براى تهيه مسكن است.
2. قبلًا اشخاصى كه ماشين مىخريدند هم براى كسب و هم براى سوارى خانوادگى فرموده شده بود كه آن مقدار كه براى كسب است خمس دارد، بعداً از حضرت آيت اللهى نقل فرمودند كه همه ماشين خمس ندارد، بنابراين اشخاصى كه فعلًا طبق فتواى سابق با ما حساب كردهاند و دستگردان كردهاند، فعلًا كه فتوا عوض شده آنچه سابق دستگردان شده بدهكارند يا خير؟
بسمه تعالى، اگر در استفاده شخصى به نحوى باشد كه مورد حاجت صدق مىكند خمس ندارد و در مواردى كه به حساب بدهى دستگردان نمودند و بعداً معلوم شد بدهكار نيستند وجوب ادا ندارد.
[سؤال 4611] 1055- 1171
2. اشخاصى منزل مسكونى خود را به علت كوچكى يا جهات ديگر مىفروشند كه منزل ديگرى خريدارى كنند؛ ممكن است پول منزل تا خريد منزل ثانى چند ماه بلكه تا يك سال طول بكشد، آيا در هر دو صورت بايد مخمس شود يا در صورت دوم؟ و آيا فرقى بين عاجز (كسى كه خمس را بدهد نمىتواند منزل مناسبى بخرد) و قادر هست يا خير؟
بسمه تعالى، اگر خانه فروخته شده از درآمد كسب و حقوق تهيه شده باشد، پول فروش آن خمس دارد و اگر نمىتواند با دادن خمس، خانه تهيه كند بعداً بپردازد.
اسم الکتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) المؤلف : الخميني، السيد روح الله الجزء : 4 صفحة : 350