- در صورت اعلميت مجتهد دوم يا احتمال اعلميت، عدول واجب است على الأحوط.
س 7
- من از سن 9 سالگى تا 17 سالگى، بدون تحقيق از مجتهدى تقليد مىكردم. بعدا به مجتهدى ديگر عدول كردم، البتّه اين بار هم بدون تحقيق؛ بعد از مدتى شهيد آيت اللّه صدوقى و شهيد آيت اللّه دستغيب، اعلميّت مجتهد دوّم را تصديق كردند. با اين صورت آيا تقليد من در حال حاضر صحيح است يا نه؟ تكليف من در گذشته و حال چيست؟
ج
- صحيح است و اعمال گذشته و فعلى در صورتى كه مطابق فتواى مجتهدى باشد كه بايد از او تقليد كرد، صحيح است.
س 8
- آيا تبعيض در تقليد را جايز مىدانيد يا خير؟
ج
- اگر اعلميت ثابت يا محتمل نباشد، جايز است.
س 9
- آيا انسان مىتواند در نماز و روزه مقلّد دو نفر باشد، به اين معنى كه نمازش را در محلّ كار شكسته بخواند و روزهاش را به فتواى مرجع ديگر بگيرد؟
ج
- با علم به اينكه يكى از دو فتوى صحيح نيست، نمىتواند به اين دو فتوى عمل كند و بايد تقليد از اعلم يا محتمل الأعلميّه نمايد و اگر ممكن نيست به فتواى يكى عمل كند.